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POSSIBILITIES FOR THE USE OF METAL-HYBRID-STRUCTURES FOR VEHICLE CRASH LOAD CASES

Kriescher, Michael und Salameh, Walid und Beeh, Elmar und Roettger, Jan und Droste, Alexander und Otto, Manuel (2014) POSSIBILITIES FOR THE USE OF METAL-HYBRID-STRUCTURES FOR VEHICLE CRASH LOAD CASES. Euro Hybrid, Stade.

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Kurzfassung

A major challenge of lightweight construction of car bodies, particularly with materials with high density, such as steel, is the need to use a very low wall thickness. This makes the structures sus-ceptible to buckling, especially in crash load cases. The DLR’s institute of vehicle concepts therefore investigates the use of hybrid structures, for exam-ple by reinforcing the steel shell of a beam with lightweight cores. This leads to a higher stability of the structure, especially for the side impact or the pole crash, which results in a much higher weight specific energy absorption. In order to maximize the performance, a specific balance between several parameters such as the wall thickness, the material properties of the core and material properties of the shell, must be achieved. A multi-parameter optimization was therefore conducted, using LS-Dyna and LS-Opt, in order to maximize the weight specific energy absorption. Also, the impact of different materials on the performance of such structures was investigated. Possible uses for metal-hybrid structures are a rocker rail, or a door reinforcement, for example. They are also extensively used in the car body of a lightweight vehicle which is currently under de-velopment at the institute of vehicle concepts.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/89407/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:POSSIBILITIES FOR THE USE OF METAL-HYBRID-STRUCTURES FOR VEHICLE CRASH LOAD CASES
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kriescher, Michaelmichael.kriescher (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Salameh, Walidwalid.salameh (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Beeh, Elmarelmar.beeh (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Roettger, Janjroettger (at) dow.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Droste, AlexanderADroste (at) dow.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Otto, ManuelM.Otto (at) sz.szmf.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:10 April 2014
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:lightweight design, car body, crash behavior, metal hybrid structures.
Veranstaltungstitel:Euro Hybrid
Veranstaltungsort:Stade
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Projekt Neuartige Fahrzeugkonzepte und -strukturen (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte
Hinterlegt von: Kriescher, Michael
Hinterlegt am:23 Jun 2014 13:32
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:46

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