elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Translating cognitive neuroscience to the driver's operational environment: A neuroergonomic approach.

Lees, M. und Cosman, J. und Lee, J. und Fricke, N. und Rizzo, M. (2010) Translating cognitive neuroscience to the driver's operational environment: A neuroergonomic approach. The American Journal of Psychology ( 123 (4)), . ISSN 0002-9556.

Dieses Archiv kann nicht den gesamten Text zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Neuroergonomics provides a multidisciplinary translational approach that merges elements of neuroscience, human factors, cognitive psychology, and ergonomics to study brain structure and function in everyday environments. Driving safety, particularly that of older drivers with cognitive impairments, is a fruitful application domain for neuroergonomics. Driving makes demands on multiple cognitive processes that are often studied in isolation and so presents a useful challenge in generalizing findings from controlled laboratory tasks to predict safety outcomes. Neurology and the cognitive sciences help explain the mechanisms of cognitive breakdowns that undermine driving safety. Ergonomics complements this explanation with the tools for systematically exploring the various layers of complexity that define the activity of driving. A variety of tools, such as part task simulators, driving simulators, and instrumented vehicles, provide a window into cognition in the natural settings needed to assess the generalizability of laboratory findings and can provide an array of potential interventions to increase driving safety.

Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Translating cognitive neuroscience to the driver's operational environment: A neuroergonomic approach.
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Lees, M.N.
Cosman, J.D.
Lee, J.D.
Fricke, N.NICHT SPEZIFIZIERT
Rizzo, M.NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Dezember 2010
Erschienen in:The American Journal of Psychology
Referierte Publikation:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Seitenbereich:
ISSN:0002-9556
Status:veröffentlicht
Stichwörter:older drivers, hazard perception, auditory warnings
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr, Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr, Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr, Verkehr, Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr, Bodengebundener Verkehr, V SH - Verbesserung der Sicherheit im Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr, Verkehr, Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge, V BF - Bodengebundene Fahrzeuge, V SH - Verbesserung der Sicherheit im Verkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Assistenz für Verkehrsteilnehmer (alt), V - Fahrerassistenz (alt), V - Entwicklung Fahrermodell (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik
Hinterlegt von: Nicola Fricke
Hinterlegt am:21 Feb 2011 09:54
Letzte Änderung:23 Aug 2013 03:02

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Copyright © 2008-2013 Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.