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Recent Progress In A Hybrid-Grid CFD Solver For Turbomachinery Flows

Becker, Kai und Heitkamp, Kathrin und Kügeler, Edmund (2010) Recent Progress In A Hybrid-Grid CFD Solver For Turbomachinery Flows. In: Proceedings Fifth European Conference on Computational Fluid Dynamics ECCOMAS CFD 2010. V European Conference on Computational Fluid Dynamics ECCOMAS CFD 2010, 14.-17. Juni 2010, Lisabon, Portugal. ISBN 978-989-96778-1-4.

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Kurzfassung

In recent years, further developments in the computer technology have led to advanced CFD codes being able to analyze complex three-dimensional flow behavior of turbo-machines. At present, most components in regular shape can be meshed with high-quality structured grids. However, the generation of structured grids is very difficult for some parts or areas, such as casing treatments or coolant channels, even if multi-block topologies are applied. In these cases, unstructured grids have to be introduced. Therefore, a hybrid structured/unstructured solver should be favored supporting both grid topologies in the same modeling. This paper presents recent progress in the development of the hybrid CFD solver with regard to the transition modeling. In low pressure turbines, laminar boundary layers are usually encountered due to the prevalent low Reynolds numbers. On the one hand, they produce fewer losses in comparison with turbulent boundary layers. On the other hand, they are more sensitive to flow separation leading to higher overall losses. Therefore, appropriate transition models have to be included in the CFD solver to be able to predict the overall losses quantitatively. The CFD code is now able to reproduce transport phenomena and the transitional effects regardless of the used grid topology. To validate and demonstrate the efficiency of the advancements, two test cases are introduced, a three-dimensional planar turbine cascade and two-dimensional turbine profile for unsteady analysis.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/68938/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Recent Progress In A Hybrid-Grid CFD Solver For Turbomachinery Flows
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Becker, KaiDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heitkamp, KathrinDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kügeler, EdmundDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2010
Erschienen in:Proceedings Fifth European Conference on Computational Fluid Dynamics ECCOMAS CFD 2010
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Pereira, J. C. F.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sequeira, A.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pereira, J. M. C. NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
ISBN:978-989-96778-1-4
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Turbomaschinen, hybride Vernetzung, Transitionsmodell, zonales Interface
Veranstaltungstitel:V European Conference on Computational Fluid Dynamics ECCOMAS CFD 2010
Veranstaltungsort:Lisabon, Portugal
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:14.-17. Juni 2010
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebe (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Antriebsforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk und Validierungsmethoden (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Numerische Methoden
Hinterlegt von: Heitkamp, Kathrin
Hinterlegt am:15 Feb 2011 14:10
Letzte Änderung:15 Feb 2011 14:10

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