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A Computational Investigation of Broadband Noise Generation in a Low-speed Axial Fan

Ashcroft, Graham und Nuernberger, Dirk (2009) A Computational Investigation of Broadband Noise Generation in a Low-speed Axial Fan. 15th AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference, 11.-13. Mai 2009, Miami, USA.

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Kurzfassung

The generation of broadband noise in a lab-scale, low-speed axial fan is investigated computationally. The time-dependent aerodynamic and acoustic fields are computed directly by numerically solving the unsteady compressible Navier-Stokes equations. Through the application of both the Detached Eddy Simulation (DES) and the Large Eddy Simulation (LES) approaches, the larger scale turbulent eddies in the wakes of the rotor- and stator-blades, and the tip-flow regions of the rotors, are resolved directly in the numerical simulations. Alongside assessing the applicability of the applied methods to the modeling of broadband noise sources in turbomachinery, the broadband noise generation processes are investigated, and the results are compared with available hot-wire and surface-pressure data.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Titel:A Computational Investigation of Broadband Noise Generation in a Low-speed Axial Fan
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Ashcroft, Grahamgraham.ashcroft@dlr.de
Nuernberger, Dirkdirk.nuernberger@dlr.de
Datum:2009
Status:akzeptierter Beitrag
Stichwörter:CFD, Lärm, Breitband
Veranstaltungstitel:15th AIAA/CEAS Aeroacoustics Conference
Veranstaltungsort:Miami, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:11.-13. Mai 2009
Veranstalter :AIAA/CEAS
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt), Antriebe
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt, L ER - Antriebsforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Leiser Luftverkehr (alt), L - Virtuelles Triebwerk und Validierungsmethoden
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Numerische Methoden
Institut für Antriebstechnik > Triebwerksakustik
Institut für Antriebstechnik > Fan- und Verdichter
Hinterlegt von: Dr.(PH.D.) Graham Ashcroft
Hinterlegt am:15 Mär 2010 15:35
Letzte Änderung:12 Dez 2013 20:55

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