elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Dynamic Simulation of Friction Induced Vibrations in a Light Railway Bogie While Curving Compared with Measurement Results

Kurzeck, Bernhard und Hecht, Markus (2009) Dynamic Simulation of Friction Induced Vibrations in a Light Railway Bogie While Curving Compared with Measurement Results. 21st International Symposium on Dynamics of Vehicles on Roads and Tracks, 2009-08-17 - 2009-08-21, Stockholm, Schweden.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
3MB

Kurzfassung

It is a frequently observed phenomenon that curving of rail vehicles involves friction induced oscillations. In fact the presented study investigates vibrations with a frequency of 80 Hz occurring at a light railway vehicles in Stuttgart (Germany) in curves with a radius between 50 and 200 m. The aim of the investigation is to identify the oscillation and transmission mechanism and their dominate parameters applying a multi-body simulation in the time domain. The model consists of vehicle and track and considers the structural dynamics of the wheelset and the bogie frame to reach a validity range up to 250 Hz. The system is modelled using the commercial MBS software SIMPACK. The results turned out to be useful to minimize the vibrations at the real vehicles.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/62371/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Dynamic Simulation of Friction Induced Vibrations in a Light Railway Bogie While Curving Compared with Measurement Results
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kurzeck, BernhardBernhard.Kurzeck (at) DLR.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hecht, MarkusTU BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2009
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:SIMPACK, Friction, Railway Bogie, Curving
Veranstaltungstitel:21st International Symposium on Dynamics of Vehicles on Roads and Tracks
Veranstaltungsort:Stockholm, Schweden
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:17 August 2009
Veranstaltungsende:21 August 2009
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Next Generation Train (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Robotik und Mechatronik (bis 2012) > Systemdynamik und Regelungstechnik (war Entwurfsorientierte Regelungstechnik)
Hinterlegt von: Klauer, Monika
Hinterlegt am:08 Jan 2010 16:49
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:27

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.