elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

An integrated model for working environments and rail human factors

Hammerl, Malte und Jäber, Bärbel und Lemmer, Karsten (2008) An integrated model for working environments and rail human factors. In: Shaker Publishing.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://www.hfes-europe.org/

Kurzfassung

„Rail human factors“ represents a subject that has not been given high priority over a certain period of time. However, a number of reasons have led to a special interest in human factors in the railway domain since about the turn of the century: European research has emphasized consideration of several shapes of the subject. In order to enable an overview on ergonomics science in railway applications this paper provides an integrated model that covers a range of rail human factors topics. The scheme is based on a work science related approach for work environments in railway operation. Besides, the model encompasses the psychological aspects of work and the interrelation between variables such as work conditions and desired outputs, i.e. a safe and high performing railway operation. Design of human-machine interfaces, workload analysis and possible attempts for assistance systems are presented as topics currently covered by research of the Institute for Transportation Systems in the German Aerospace Center. An outlook on the domain of rail human factors as well as on further research concludes the paper.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/52100/
Dokumentart:Beitrag in einem Lehr- oder Fachbuch
Zusätzliche Informationen:Erscheint voraussichtlich im Sommer 2008.
Titel:An integrated model for working environments and rail human factors
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hammerl, MalteNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jäber, BärbelNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lemmer, KarstenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2008
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Verlag:Shaker Publishing
Status:akzeptierter Beitrag
Stichwörter:menschliche Faktoren, Eisenbahn, Belastung, Beanspruchung, MMI, Mensch-Maschine-Schnittstelle, rail human factors, HMI, human-machine interface, workload
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - keine Zuordnung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Institut für Verkehrsführung und Fahrzeugsteuerung > Bahnsysteme
Hinterlegt von: Schwartz, Stefanie
Hinterlegt am:05 Dez 2007
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:15

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.