elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

An integrated model for working environments and rail human factors

Hammerl, Malte und Jäber, Bärbel und Lemmer, Karsten (2008) An integrated model for working environments and rail human factors. In: Human Factors for assistance and automation, On the occasion of the 2007 Meeting in Braunschweig, Germany Shaker Publishing.

Dieses Archiv kann nicht den gesamten Text zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://www.hfes-europe.org/

Kurzfassung

„Rail human factors“ represents a subject that has not been given high priority over a certain period of time. However, a number of reasons have led to a special interest in human factors in the railway domain since about the turn of the century: European research has emphasized consideration of several shapes of the subject. In order to enable an overview on ergonomics science in railway applications this paper provides an integrated model that covers a range of rail human factors topics. The scheme is based on a work science related approach for work environments in railway operation. Besides, the model encompasses the psychological aspects of work and the interrelation between variables such as work conditions and desired outputs, i.e. a safe and high performing railway operation. Design of human-machine interfaces, workload analysis and possible attempts for assistance systems are presented as topics currently covered by research of the Institute for Transportation Systems in the German Aerospace Center. An outlook on the domain of rail human factors as well as on further research concludes the paper.

Dokumentart:Beitrag in einem Lehr- oder Fachbuch
Zusätzliche Informationen:Erscheint voraussichtlich im Sommer 2008.
Titel:An integrated model for working environments and rail human factors
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Hammerl, MalteNICHT SPEZIFIZIERT
Jäber, BärbelNICHT SPEZIFIZIERT
Lemmer, KarstenNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2008
Erschienen in:Human Factors for assistance and automation, On the occasion of the 2007 Meeting in Braunschweig, Germany
Referierte Publikation:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Verlag:Shaker Publishing
Status:akzeptierter Beitrag
Stichwörter:menschliche Faktoren, Eisenbahn, Belastung, Beanspruchung, MMI, Mensch-Maschine-Schnittstelle, rail human factors, HMI, human-machine interface, workload
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V -- keine Zuordnung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Institut für Verkehrsführung und Fahrzeugsteuerung > Bahnsysteme
Hinterlegt von: Stefanie Schwartz
Hinterlegt am:05 Dez 2007
Letzte Änderung:27 Apr 2009 14:31

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Copyright © 2008-2013 Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.