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Simulation of maneuvering aircraft

Einarsson, Gunnar und Schöning, B. und Raichle, A. und Mönnich, W. und Neumann, Jens und Arnold, Jürgen und Alrutz, T. und Orlt, M. und Forkert, T. (2006) Simulation of maneuvering aircraft. In: Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberth e.V.. Deutscher Luft- und Raumfahrkongress 2006, 2006-09-06 - 2006-09-09, Braunschweig.

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Kurzfassung

Within the DLR-Project SikMa-„Simulation komplexer Manöver“ („Simulation of Complex Maneuvers“) the development of a numerical simulation framework for calculating a free flying aeroelastic manoeuvring combat aircraft is realised. To achieve this objective a multidisciplinary time accurate coupling of computational codes is done. The computational aerodynamic, structural and flight mechanic codes are embedded into an interactive simulation environment in which the coupling, data transfer, pre- and post-processing is done. On the CFD side the DLR TAU-Code is used to predict the unsteady aerodynamics. During the last year several project specific changes have been implemented in the TAU-Code. For calculating a fully equipped X-31, and coupling with the other disciplines, the handling of multi-body configurations and resulting motion definitions had to be enhanced, with regards to both the data exchange interface and the parallelization of the ADT search algorithm for the chimera overset grid technique. In order to calculate the deformation of the aircraft a CSM-Code is implemented in the simulation environment. The CSM-Code uses the full mass- and stiffness matrices of the given finite-element model, and has several interpolation routines for data-transfer between CFD and FEM grids; time-integration is done using an implicit Newmark algorithm. The DLR flight-mechanic library SIMULA is used to determine the flight trajectory of the free-flying, maneuvering aircraft. Wind tunnel experiments are provided in order to validate the simulation environment. The model used for the experiments is the X-31 configuration. The X-31 wind tunnel model is depicted in Fig. 1. The time accurate maneuver simulation of the X-31 will be shown. The simulation will start with the determination of a trim condition and than a maneuver due to control device deflectionwill be initiated. In a second simulation the structural mechanics behavior of the aircraft is also taken into account.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/47159/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Titel:Simulation of maneuvering aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Einarsson, GunnarNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schöning, B.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Raichle, A.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mönnich, W.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Neumann, JensNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Arnold, JürgenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Alrutz, T.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Orlt, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Forkert, T.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2006
Erschienen in:Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberth e.V.
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:akzeptierter Beitrag
Stichwörter:SikMa, CFD, TAU-Code
Veranstaltungstitel:Deutscher Luft- und Raumfahrkongress 2006
Veranstaltungsort:Braunschweig
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:6 September 2006
Veranstaltungsende:9 September 2006
Veranstalter :Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberth e.V.
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flexibles Flugzeug (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik
Hinterlegt von: Erdmann, Daniela
Hinterlegt am:20 Apr 2007
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:09

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