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How to assist merging onto the freeway

Kassner, Astrid und Vollrath, Mark (2006) How to assist merging onto the freeway. 9th International IEEE Conference on Intelligent Transportation Systems, 2006-09-17 - 2006-09-20, Toronto, Canada.

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Kurzfassung

The paper examines an approach for the development of Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). The basic idea of this approach is to compare the actual driving behavior with a pre-defined target performance to detect deviations which are regarded as driving errors. This error detection can be used by ADAS to initiate countermeasures and thus avoid critical traffic situations. The experiment described in this paper examines this approach with the driving task to merge onto a freeway. The target behavior was defined from expert interviews of driving instructors. The actual behavior was measured with the DLR ViewCar® in test drives. The analyses show that the comparison of actual and target behavior results in different error classes corresponding to critical situations. From the description of the errors requirements for different ADAS functions can be derived to counteract these errors. Overall, at least for the driving task examined this approach is useful for detecting errors but not predicting them. However, this may be sufficient in many cases to avoid accidents.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:How to assist merging onto the freeway
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Kassner, AstridNICHT SPEZIFIZIERT
Vollrath, MarkNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:17 September 2006
Referierte Publikation:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der Herausgeber
IEEE ITSC, NICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Fahrerassistenzsysteme, nutzerzentriert, Einfädeln, Autobahn
Veranstaltungstitel:9th International IEEE Conference on Intelligent Transportation Systems
Veranstaltungsort:Toronto, Canada
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:2006-09-17 - 2006-09-20
Veranstalter :IEEE ITSC
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:V SH - Verbesserung der Sicherheit im Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V SH - Verbesserung der Sicherheit im Verkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Entwicklung Fahrermodell (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Institut für Verkehrsführung und Fahrzeugsteuerung > Automotive Systeme
Hinterlegt von: Astrid Kassner
Hinterlegt am:22 Jan 2007
Letzte Änderung:27 Apr 2009 13:27

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