elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Numerical and Experimental Investigations of Unsteady Flows under Deep Dynamic Stall Conditions

Geißler, W. und Kompenhans, J. und Raffel, M. Vollmers, H., und Wernert, P.(1) (1994) Numerical and Experimental Investigations of Unsteady Flows under Deep Dynamic Stall Conditions. 20th European Rotorcraft Forum, 4.-7. Oct. 1994, Amsterdam, The Netherlands.

Dieses Archiv kann nicht den gesamten Text zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

With increasing advance ratios the retreating blades of modern helicopters encounter flow environments with severe separation and vortex shedding which are known as deep dynamic stall conditions. Recently considerable improvements have been achieved for both numerical methods and nonintrusive experimental flow diagnostic techniques to be applied to these complex highly unsteady flows. For the numerical treatment of the problem a time-accurate code based on the 2D-Navier-Stokes equations has been applied. The experimental investigation of the instantaneous flowfield was carried out by means of a Particle Image Velocimetry (PIV), in two different wind tunnel facilities: The low-speed wind tunnel of the German-French Institute, St. Louis (ISL) and the High Speed Wind tunnel (HKG) of the DLr in Goettingen. For each wind tunnel a test set-up for oscillating models exists and has been constructed and used throughout the measurements. Numerical and experimental data obtained under the same conditions will be presented and compared in the present paper.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Zusätzliche Informationen: institution=20th European Rotorcraft Forum Proceedings, LIDO-Berichtsjahr=1994, pages=18,
Titel:Numerical and Experimental Investigations of Unsteady Flows under Deep Dynamic Stall Conditions
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Geißler, W.NICHT SPEZIFIZIERT
Kompenhans, J.NICHT SPEZIFIZIERT
Raffel, M. Vollmers, H., NICHT SPEZIFIZIERT
Wernert, P.(1)NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1994
Name der Reihe:Paper No. 22
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Unsteady Separation, Numerical Calculations, Technical, Helicopter Aerodynamics
Veranstaltungstitel:20th European Rotorcraft Forum, 4.-7. Oct. 1994, Amsterdam, The Netherlands
HGF - Forschungsbereich:NICHT SPEZIFIZIERT
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:NICHT SPEZIFIZIERT
DLR - Forschungsgebiet:L DT - Drehflüglertechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):NICHT SPEZIFIZIERT
Standort: Köln-Porz , Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Institut für Strömungsmechanik > Institut für Experimentelle Strömungsmechanik
Hinterlegt von: elib DLR-Beauftragter
Hinterlegt am:03 Apr 2006
Letzte Änderung:27 Apr 2009 10:08

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Copyright © 2008-2013 Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.