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Aeroakustische Optimierung eines Geblaeses

Lohmann, D. (1993) Aeroakustische Optimierung eines Geblaeses. Projektbericht, DLR-Interner Bericht.

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Kurzfassung

This is the third part of basic numerical research work conducted by the Institute of Design Aerodynamics at DLR Braunschweig, in order of the company AEG Kleinmotoren GmbH, Oldenburg, Germany. The numerical investigations have been made to optimize the aeroacoustics of ducted radiator fans. To find improved geometries of ducted fans, a design method is developed consisting of a validated singularity method and an optimization code. In the case of periodic signals the singularity method is a lifting surface method for both, aerodynamics and acoustics. In the case of random signals the method is a semi-empirical code for acoustics only. By optimization studies based on periodic and stochastic acoustic signals different improved blade geometries were found. The twist and airfoil geometry were kept fix. The first improved blade geometry is characterized by a forward.

Dokumentart:Berichtsreihe (Projektbericht, DLR-Interner Bericht)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=1996,
Titel:Aeroakustische Optimierung eines Geblaeses
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Lohmann, D.NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1993
Seitenanzahl:56
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Propeller-Aeroakustik, LBS-Methode, Kuehlerventilator
HGF - Forschungsbereich:NICHT SPEZIFIZIERT
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:NICHT SPEZIFIZIERT
DLR - Forschungsgebiet:L TT - Triebwerkstechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Leiser Luftverkehr (alt)
Standort: Köln-Porz , Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Institut für Entwurfsaerodynamik
Hinterlegt von: elib DLR-Beauftragter
Hinterlegt am:03 Apr 2006
Letzte Änderung:27 Apr 2009 10:06

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