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A Higher Harmonic Control Test in the DNW to Reduce Impulsive BVI Noise

Splettstößer, W. R. und Schultz, K.-J. und Kube, R. und Brooks, T.F. und Booth, Jr., E.R., und Niesl, G. und Streby, O. (1994) A Higher Harmonic Control Test in the DNW to Reduce Impulsive BVI Noise. Journal of the American Helicopter Society, 13. Oktober 1994, Vol. 39 (4), Seiten 3-13.

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Kurzfassung

A model rotor acoustic test was performed to examine the benefit of higher-harmonic control (HHC) of blade pitch to reduce blade-vortex interaction (BVI) impulsive noise. A 40-percent dynamically scaled, four-bladed model of a BO-105 main rotor was tested in the German-Dutch Wind Tunnel (DNW). Acoustic measurements were made in a large plane underneath the rotor employing a traversing in-flow microphone array in the anechoic environment of the open test section. Noise characteristics and noise directivity patterns as well as vibratory loads were measured and used to demonstrate the changes when different HHC schedules (different modes, amplitudes, phases) were applied. Dramatic changes of the acoustic signatures and the noise radiation directivity with HHC phase variations were found.

Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=1994,
Titel:A Higher Harmonic Control Test in the DNW to Reduce Impulsive BVI Noise
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Splettstößer, W. R.NICHT SPEZIFIZIERT
Schultz, K.-J.NICHT SPEZIFIZIERT
Kube, R.NICHT SPEZIFIZIERT
Brooks, T.F.NICHT SPEZIFIZIERT
Booth, Jr., E.R., NICHT SPEZIFIZIERT
Niesl, G.NICHT SPEZIFIZIERT
Streby, O.NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1994
Erschienen in:Journal of the American Helicopter Society, 13. Oktober 1994
Referierte Publikation:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:Vol. 39
Seitenbereich:Seiten 3-13
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Blatt-Wirbel-Interaktionslärm, Rotorimpulslärm, Lärmreduktion, höherharmonische Blattsteuerung, Rotorvibration
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L DT - Drehflüglertechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der leise und komfortable Drehflügler
Standort: Köln-Porz , Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Institut für Entwurfsaerodynamik
Hinterlegt von: elib DLR-Beauftragter
Hinterlegt am:03 Apr 2006
Letzte Änderung:27 Apr 2009 10:05

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