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The Noise of Counter Rotating Propfans: Initial Results of a Wind Tunnel Model Study.

Gehlhar, B. und Dobrzynski, W. (1990) The Noise of Counter Rotating Propfans: Initial Results of a Wind Tunnel Model Study. In: Proceedings of the European Propulsion Forum. European Propulsion Forum, 3-5 April 1990, Cologne.

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Kurzfassung

The advent of counter rotating propfans promises significant fuel savings for commercial aircraft. These engines exhibit, however, noise characteristics which are quite different from those of conventional ones. This is primarily a consequence of additional noise sources related to instationary aerodynamic interactions between both rotors.To further the understanding of the physical mechanisms involved, the noise characteristics of counter rotating model-scale propellers were investigated within an aeroacoustic wind tunnel study and the results evaluated against simplified aeroacoustic calculations. The results of the study indicate that unsteady wake/rotor-interaction related harmonic components predominantly contribute to the noise at high frequencies, while acoustic interference effects determine the shape of noise spectra at low frequencies.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Zusätzliche Informationen: institution=DGLR, LIDO-Berichtsjahr=1990, pages=9,
Titel:The Noise of Counter Rotating Propfans: Initial Results of a Wind Tunnel Model Study.
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Gehlhar, B.NICHT SPEZIFIZIERT
Dobrzynski, W.NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1990
Erschienen in:Proceedings of the European Propulsion Forum
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Propeller Noise, Propfan Noise
Veranstaltungstitel:European Propulsion Forum, 3-5 April 1990, Cologne
HGF - Forschungsbereich:NICHT SPEZIFIZIERT
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:NICHT SPEZIFIZIERT
DLR - Forschungsgebiet:keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Turbinentechnologien
Standort: Köln-Porz , Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Institut für Entwurfsaerodynamik
Hinterlegt von: elib DLR-Beauftragter
Hinterlegt am:03 Apr 2006
Letzte Änderung:27 Apr 2009 10:04

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