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Assessment of Advanced Transport-Equation Turbulence Models for Aircraft Aerodynamic Performance Prediction

Monsen, E. und Franke, M. und Rung, T. und Aumann, P. und Ronzheimer, A. (1999) Assessment of Advanced Transport-Equation Turbulence Models for Aircraft Aerodynamic Performance Prediction. In: AIAA-Paper 99-3701 (1999). 30th AIAA Fluid Dynamics Conference, Norfolk (va), 28.06.-01.07.1999.

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Kurzfassung

For aerodynamic performance prediction of aircraft or aircraft components in the industrial design process, the modelling of the viscous, in particular the turbulent effects is of ever increasing importance. In order to improve the quality of numerical simulations of complex configurations, a more general description of the fluid dynamics as well as high flexibility in relation to the topology of the computation and high numerical efficiency is required. In this study, the performance of one standard and two advanced linear two-equation transport turbulence models for flows around realistic 3-D wing-body and wing-body-pylon-nacelle configurations is analyzed with respect to the accuracy of flow physics representation and the applicability for industrial simulation. It is shown that the advanced k-w models, i.e. the LLR k-w and LEA k-w models, deliver superior results in comparison to the standard Wilcox k-w models, with the same degree of topological flexibility. In terms of additional costs, the new k-w models require less than 25% more computational time than the Wilcox k-w model. Additional issues such as the range of model applicability are discussed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/13180/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=1999,
Titel:Assessment of Advanced Transport-Equation Turbulence Models for Aircraft Aerodynamic Performance Prediction
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Monsen, E.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Franke, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rung, T.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Aumann, P.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ronzheimer, A.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1999
Erschienen in:AIAA-Paper 99-3701 (1999)
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Transport Equation, Turbulence, Aircraft, Aerodynamic, Performance, Prediction
Veranstaltungstitel:30th AIAA Fluid Dynamics Conference, Norfolk (va), 28.06.-01.07.1999
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ST - Starrflüglertechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Konzepte & Integration (alt)
Standort: Köln-Porz , Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Institut für Entwurfsaerodynamik
Hinterlegt von: Grant, Claudia
Hinterlegt am:16 Sep 2005
Letzte Änderung:14 Jan 2010 20:04

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