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Aerodynamic Shape Optimization using Simultaneous Pseudo-Timestepping

Hazra, S.B.; Universität Trier und Schulz, V.; Universität Trier und Brezillon, J. und Gauger, N.R. (2004) Aerodynamic Shape Optimization using Simultaneous Pseudo-Timestepping. sonstiger Bericht. 04-2.

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Kurzfassung

The paper deals with a numerical method for aerodynamic shape optimization. It is based on simultaneous pseudo-timestepping in which stationary states are obtained by solving the non-stationary system of equations representing the state, costate and design equations. The main advantages of this method are that it requires no additional globalization techniques and that a preconditioner can be used for convergence acceleration which stems from the reduced SQP method. A design example for drag reduction for an RAE2822 airfoil, keeping its thickness fixed, is included. The overall cost of computation is less than 4 times that of the forward simulation run.

Dokumentart:Berichtsreihe (sonstiger Bericht)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2004,
Titel:Aerodynamic Shape Optimization using Simultaneous Pseudo-Timestepping
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Hazra, S.B.; Universität TrierNICHT SPEZIFIZIERT
Schulz, V.; Universität TrierNICHT SPEZIFIZIERT
Brezillon, J.NICHT SPEZIFIZIERT
Gauger, N.R.NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2004
Name der Reihe:Trierer Forschungsberichte
Status:veröffentlicht
Stichwörter:shape optimization, simultaneous pseudo-timestepping, Euler equations, preconditioner, reduced SQP methods, one-shot method, airfoil
Institution:Universität Trier, Fachbereich IV - Mathematik/Informatik
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ST - Starrflüglertechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Konzepte & Integration
Standort: Köln-Porz , Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik
Hinterlegt von: Claudia Grant
Hinterlegt am:31 Jan 2006
Letzte Änderung:14 Jan 2010 19:38

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