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A quantitative analysis of viscous and lift-induced drag components from detailed wake measurements behind a half model

Ganzevles, F.L.A. und de Bruin, A.C. und Puffert-Meißner, W. (2002) A quantitative analysis of viscous and lift-induced drag components from detailed wake measurements behind a half model. CEAS Aerospace Aerodynamics Research Conference, Cambridge (uk), 10.-12.06.2002.

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Kurzfassung

In the Low Speed Wind Tunnel (LST) of DNW detailed wake surveys were made behind an aircraft model (ALVAST) using a rake with 5-hole probes. Different model configurations were considered including a body with wing, a body with wing and a Through Flow Nacelle (TFN) and a body with wing and a low-powered CRUF (Counter Rotating Ultra-high-bypass Fan). The lift and drag coefficients calculated from the measured velocities and pressures in the wake are compared with the force coefficients measured with a force balance. The spanwise distributions of lift, viscous drag and induced drag are presented.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2003,
Titel:A quantitative analysis of viscous and lift-induced drag components from detailed wake measurements behind a half model
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Ganzevles, F.L.A.NICHT SPEZIFIZIERT
de Bruin, A.C.NICHT SPEZIFIZIERT
Puffert-Meißner, W.NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2002
Status:veröffentlicht
Stichwörter:half model, low speed, wind tunnel, interference effects
Veranstaltungstitel:CEAS Aerospace Aerodynamics Research Conference, Cambridge (uk), 10.-12.06.2002
Veranstalter :CEAS
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik
Standort: Köln-Porz , Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik
Hinterlegt von: Claudia Grant
Hinterlegt am:31 Jan 2006
Letzte Änderung:14 Jan 2010 19:08

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