elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

The Running Behaviour of an Elastic Wheelset

Kaiser, Ingo und Popp, Karl (2004) The Running Behaviour of an Elastic Wheelset. ICTAM, 2004-08-15 - 2004-08-21, Warsaw, Poland.

[img]
Vorschau
PDF - Requires a PDF viewer such as GSview, Xpdf or Adobe Acrobat Reader
427kB

Kurzfassung

The wheelset is the central element of a railway vehicle, responsible for support and guidance. For simulations of the low-frequent behaviour, the wheelsets are usually considered as rigid bodies. However, the wheel-rail contact is a strong nonlinear element which can be very sensitive even to small relative motions of wheel and rail. Therefore, the wheelsets and the rails are modelled as elastic bodies by using a modal synthesis. The required shape functions are obtained by Finite Element calculations. To investigate the influence of the structural flexibility, the simulation is performed with and without taking into account the elasticity of the wheelsets and the rails. The comparison of the results shows, that the so called critical speed drastically drops to lower travelling speeds, if the structural flexibility is taken into account. Beyond this critical speed, a dangerous limit cycle occurs. Furthermore, the structural flexibility leads to larger amplitudes of the motions.

Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Zusätzliche Informationen:LIDO-Berichtsjahr=2004,
Titel:The Running Behaviour of an Elastic Wheelset
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-Adresse der Autoren
Kaiser, IngoNICHT SPEZIFIZIERT
Popp, KarlUniversität Hannover
Datum:2004
Status:veröffentlicht
Stichwörter:running behaviour, elastic wheel set
Veranstaltungstitel:ICTAM
Veranstaltungsort:Warsaw, Poland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:2004-08-15 - 2004-08-21
Veranstalter :IUTAM
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:V SH - Verbesserung der Sicherheit im Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V SH - Verbesserung der Sicherheit im Verkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - ViFa (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Robotik und Mechatronik > Systemdynamik und Regelungstechnik (war Entwurfsorientierte Regelungstechnik)
Hinterlegt von: Monika Klauer
Hinterlegt am:21 Jul 2006
Letzte Änderung:12 Dez 2013 20:02

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Copyright © 2008-2013 Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.