elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Is Carbon Already Obsolete for Non-Super Sports Cars?

Torstrick-v.d.Lieth, Sven und Wiedemann, Martin und Stüve, Jan (2017) Is Carbon Already Obsolete for Non-Super Sports Cars? ADD-ITC 2017, 2017-11-30 - 2017-12-01, Stuttgart, Deutschland. (nicht veröffentlicht)

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
3MB

Kurzfassung

Few years ago, RTM-processed CFRP parts for automotive applications appeared to be the right choice for e-mobility. Today it becomes clearer that e-mobility does not necessarily mean lightweight in terms of CFRP. Tesla Model X, Jaguar I-Pace, Faraday FF-91 and even VW eGolf show that e-mobility will also work without lightweight design from ground up. Bigger batteries might do the job as well. This question remains: Is carbon already obsolete for non super sports cars? Lightweight is not the only benefit of composites. Interlaminar integration of functions can be another one. Still there are challenges in cost, process robustness and cycle times. Within DLR’s Next Generation Car- project (NGC), solutions for these challenges are investigated by developing a quick and inexpensive process for sandwich parts with integrated functionality. The approach is using expensive carbon fibres only where they provide the most benefit, getting rid of huge investment cost for tools and machines and creating dual uses wherever possible. Along with a highly automated but still flexible production line there might be new chances for CFRP parts even in smaller production rates with reasonable efford. This presentation will point out technical solutions as well as first estimations concerning economics of such a process regarding recurring and non recurring cost and possible cycle times. A discussion about its industrial use, especially by small and medium sized companies will be greatly appreciated.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/116209/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Is Carbon Already Obsolete for Non-Super Sports Cars?
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Torstrick-v.d.Lieth, Svensven.torstrick (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0865-9964NICHT SPEZIFIZIERT
Wiedemann, Martinmartin.wiedemann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6095-9104NICHT SPEZIFIZIERT
Stüve, Janjan.stueve (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1 Dezember 2017
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:nicht veröffentlicht
Stichwörter:NGC, Automotive, CFRP, CFK, Carbon, RTM, e-mobility
Veranstaltungstitel:ADD-ITC 2017
Veranstaltungsort:Stuttgart, Deutschland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:30 November 2017
Veranstaltungsende:1 Dezember 2017
Veranstalter :Deutsche Institute für Textil- und Faserforschung Denkendorf (DITF), Denkendorf
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - NGC Fahrzeugstruktur (alt)
Standort: Stade
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Verbundprozesstechnologien
Hinterlegt von: Torstrick-v.d.Lieth, Sven
Hinterlegt am:11 Dez 2017 07:05
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:20

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.