elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Preliminary Findings on how to Mitigate Negative Impacts of Monitoring High Levels of Automation

De Crescenzio, Francesca und Di Flumeri, Gianluca und Ohneiser, Oliver und Kraemer, Jan und Berberian, Bruno und Bagassi, Sara und Sciaraffa, Nicolina und Aricò, Pietro und Borghini, Gianluca und Babiloni, Fabio (2017) Preliminary Findings on how to Mitigate Negative Impacts of Monitoring High Levels of Automation. SESAR Innovation Days 2017, 2017-11-28 - 2017-11-30, Belgrad, Serbien.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
678kB

Kurzfassung

The MINIMA (Mitigating Negative Impacts of Monitoring high levels of Automation) project assumes that air traffic controllers in the future will have to operate in a highly automated environment through dedicated HMIs (Human Machine Interfaces). It is expected that such controllers will perform a role with significantly more monitoring portion than today. However, this raises the risk of a lack of involvement and OOTL (Out-Of-The-Loop) effects. Therefore, the MINIMA team has conceived a system to control and mitigate such OOTL effect. In order to demonstrate such concept an experimental simulation set-up has been designed. Such set-up comprises two parts: 1) a Task Environment comprising a TMA (Terminal Maneuvering Area) Simulator as well as 2) a Vigilance and Attention Controller based on neurophysiological data recording such as EEG and eye-tracking devices. By measuring the actual level of controllers’ attention while operating in a highly automated environment, adaptive automation systems are triggered in order to mitigate the negative effects of automation. This paper describes the system implemented to run the experiments needed to demonstrate and validate the MINIMA concept. Moreover, results coming from a preliminary set of tests that have been conducted in order to tune the Vigilance and Attention Controller are reported.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/116167/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Poster)
Titel:Preliminary Findings on how to Mitigate Negative Impacts of Monitoring High Levels of Automation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
De Crescenzio, Francescafrancesca.decrescenzio (at) unibo.itNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Di Flumeri, Gianlucagianluca.diflumeri (at) brainsigns.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ohneiser, Oliveroliver.ohneiser (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5411-691XNICHT SPEZIFIZIERT
Kraemer, Janjan.kraemer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Berberian, Brunobruno.berberian (at) onera.frNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bagassi, Sarasara.bagassi (at) unibo.itNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sciaraffa, Nicolinanicolina.sciaraffa (at) uniroma1.itNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Aricò, Pietropietro.arico (at) brainsigns.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Borghini, Gianlucagianluca.borghini (at) uniroma1.itNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Babiloni, FabioFabio.Babiloni (at) uniroma1.itNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:November 2017
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Human Factors, Human Centered Automation, Adaptive Automation, Air Traffic Management, Neuropsychology, Vigilance, Electroencephalography, Machine Learning
Veranstaltungstitel:SESAR Innovation Days 2017
Veranstaltungsort:Belgrad, Serbien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:28 November 2017
Veranstaltungsende:30 November 2017
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Systemergonomie
Institut für Flugführung > Lotsenassistenz
Hinterlegt von: Kraemer, Jan
Hinterlegt am:30 Nov 2017 12:00
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:20

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.