elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

The DLR RailwayDynamics Library: the Crosswind Stability Problem

Heckmann, Andreas und Grether, Gustav (2017) The DLR RailwayDynamics Library: the Crosswind Stability Problem. Linköping University Electronic Press. 12th International Modelica Conference, 2017-05-15 - 2017-05-17, Prague, Czech Republic. doi: 10.3384/ecp17132623. ISBN 978-91-7685-575-1. ISSN 1650-3740.

[img] PDF
899kB

Offizielle URL: https://doi.org/10.3384/ecp17132623

Kurzfassung

High crosswinds affect the stability of railway vehicles, in particular if they run on very high speed to reduce traveling time, if they are configured as double-deck cars to increase the number of passenger seats and if they use lightweight design in order to reduce life-cycle costs. This is why crosswind stability is an active field of research within the project Next Generation Train. However, this field relies on the cooperation of two different domains, namely aerodynamics and vehicle dynamics. With this background a crosswind stability tool was implemented in Modelica as a part of the DLR RailwayDynamics Library. This tool gathers data from scaled wind tunnel measurements and multibody data on the railway vehicle in order to rapidly analyze and assess the risk of overturning due to high crosswinds. To a large extent the tool is oriented towards the associated homologation rules and standards. However, the tool is as well supposed to support future advancements of these standards by providing capabilities for the stochastic analysis of the crosswind stability problem.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/113852/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:The DLR RailwayDynamics Library: the Crosswind Stability Problem
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Heckmann, Andreasandreas.heckmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3883-8653NICHT SPEZIFIZIERT
Grether, GustavGustav.Grether (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2017
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.3384/ecp17132623
Seitenbereich:Seiten 623-631
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Kofránek, JiriCharles University in PragueNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Casella, FrancescoPolitecnico di MilanoNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Linköping University Electronic Press
Name der Reihe:Linköping Electronic Conference Proceedings
ISSN:1650-3740
ISBN:978-91-7685-575-1
Status:veröffentlicht
Stichwörter:vehicle dynamics, aerodynamics, railway vehicles, crosswind stability, aerodynamic admittance, stochastic analysis
Veranstaltungstitel:12th International Modelica Conference
Veranstaltungsort:Prague, Czech Republic
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:15 Mai 2017
Veranstaltungsende:17 Mai 2017
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Next Generation Train III (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Fahrzeug-Systemdynamik
Hinterlegt von: Heckmann, Dr.-Ing. Andreas
Hinterlegt am:09 Okt 2017 10:30
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:18

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.