elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Piezospectroscopic evaluation and damage identification for thermal barrier coatings subjected to simulated engine environments

Manero, Albert und Selimov, Alex und Fouliard, Quentin und Knipe, Kevin und Wischek, Janine und Meid, Carla und Karlsson, Anette M. und Bartsch, Marion und Raghavan, Seetha (2016) Piezospectroscopic evaluation and damage identification for thermal barrier coatings subjected to simulated engine environments. Surface and Coatings Technology. Elsevier. doi: 10.1016/j.surfcoat.2016.09.057. ISSN 0257-8972.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

The application of high temperature ceramic coatings has enabled aircraft and power generation turbines to run at higher inlet temperatures for greater efficiency. Their use extends the lifetime of the superalloy blades that bear thermal gradients and mechanical loads during operation. In this work, ex-situ photoluminescence spectroscopy was conducted to investigate the stresses within the thermally grown oxide of a thermal barrier coated tubular sample following complex realistic conditions, such as induced thermal gradients, and long duration aging. The resulting high spatial resolution stress contour maps highlight the development of the thermally grown oxide in response to the complex conditions. The outcomes Highlight both the role of the aging process and the oxide growth’s influence on the stress profile which varies spatially across the specimen. The results further provide early detection of micro-damaged zones in the oxide layer nondestructively. Improving the understanding of the coating system’s response to loading conditions will allow for more accurate system modeling and early detection and monitoring of damage zones, which is critical for improving efficiency and longevity of aircraft and power generation turbines.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/108396/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Piezospectroscopic evaluation and damage identification for thermal barrier coatings subjected to simulated engine environments
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Manero, Albertuniversity of central florida, orlando, fl, usaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Selimov, Alexuniversity of central florida, orlando, fl, usaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fouliard, Quentinuniversity of central florida, orlando, fl, usaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Knipe, Kevinuniversity of central florida, orlando, fl, usaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wischek, Janinejanine.wischek (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Meid, Carlacarla.meid (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Karlsson, Anette M.cleveland state university, ohio, usaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bartsch, Marionmarion.bartsch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3952-2928NICHT SPEZIFIZIERT
Raghavan, Seethauniversity of central florida, orlando, fl, usaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:29 September 2016
Erschienen in:Surface and Coatings Technology
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1016/j.surfcoat.2016.09.057
Verlag:Elsevier
ISSN:0257-8972
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Thermal barrier coatings, Thermal gradient mechanical load, Damage identification
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebssysteme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Engine Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk und Validierungsmethoden (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Werkstoff-Forschung > Experimentelle und numerische Methoden
Hinterlegt von: Bartsch, Dr.-Ing. Marion
Hinterlegt am:01 Dez 2016 14:25
Letzte Änderung:23 Jun 2023 12:24

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.