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Large Eddy Simulations of Side Flow past a Generic Model of a High-Speed-Train using a Finite Volume and a Lattice Boltzmann Method

Kin, Natalia und Deiterding, Ralf und Wagner, Claus (2016) Large Eddy Simulations of Side Flow past a Generic Model of a High-Speed-Train using a Finite Volume and a Lattice Boltzmann Method. Railways 2016, The Third International Conference on Railway Technology: Research, Development and Maintenance, 2016-04-05 - 2016-04-08, Cagliari, Italy. doi: 10.4203/ccp.110.60. ISSN 1759-3433.

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Offizielle URL: http://www.civil-comp.com/conf/rw2016/rw2016.htm

Kurzfassung

Large Eddy simulations (LES) of the flow around a simplified model of the concept high-speed Next Generation Train (NGT) of the DLR are performed with a lattice Boltzmann method (LBM) and a second order accurate finite volume method (FVM). The objective is to identify and compare the performance of both approaches with respect of the prediction of cross wind effects. In order to access the accuracy of both methods, simulations of the flow around a sphere are performed for Re = 10^4 prior to the LES of the flow around the generic NGT train with a yaw angle of 30° and a Reynolds number of Re = 2.1 x 10^5. For all considered flow cases, the results are analysed with respect to instantaneous flow fields and the induced aerodynamic. The comparison reveals that the computational requirements for the LES with the LBM are lower while the LES with the FVM is more accurate in predicting the aerodynamic forces.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/99154/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Large Eddy Simulations of Side Flow past a Generic Model of a High-Speed-Train using a Finite Volume and a Lattice Boltzmann Method
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kin, Natalianatalia.kin (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Deiterding, Ralfralf.deiterding (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, Clausclaus.wagner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2016
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.4203/ccp.110.60
Seitenbereich:Seiten 1-13
Name der Reihe:Conference Proceedings online
ISSN:1759-3433
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Large Eddy Simulation, Finite volume method, Lattice Boltzmann method, high speed train, sphere, cross wind effects
Veranstaltungstitel:Railways 2016, The Third International Conference on Railway Technology: Research, Development and Maintenance
Veranstaltungsort:Cagliari, Italy
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:5 April 2016
Veranstaltungsende:8 April 2016
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Next Generation Train III (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Fluidsysteme
Hinterlegt von: Bachmann, Barbara
Hinterlegt am:10 Jan 2017 16:12
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:04

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