elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Reduction of broadband noise in vehicles by means of active feedforward control

Misol, Malte und Haase, Thomas und Monner, Hans Peter (2015) Reduction of broadband noise in vehicles by means of active feedforward control. In: 44th Inter-Noise Congress & Exposition on Noise Control Engineering. The Institute of Noise Control Engineering of the USA, Inc., Washington, DC.. Internoise, 2015-08-09 - 2015-08-12, San Francisco, Kalifornien, USA.

[img] PDF
1MB

Kurzfassung

Broadband noise in a vehicle’s interior is an important issue because of its negative impact on the passengersʼ comfort and wellbeing. The perception of this broadband noise can increase due to the use of new, less noisy drive concepts and the accompanying loss of masking noise compo-nents. This contribution focuses on the reduction of the transmission of external broadband distur-bances through lightweight panel structures (e.g. a car’s roof liner or an aircraft sidewall panel) by means of active feedforward control. The aim of this work is to demonstrate the potential and to motivate the implementation of active feedforward (instead of feedback) control for the reduction of broadband noise in vehicles. A new method is introduced to quantify the causality of an active feedforward control system configuration. Simulation results show a similar causality of active single and double panel systems, yet a significantly increased control performance of more than 10 dB in the reduction of the sum of the mean-squared error signals of the active double panel system. The main conclusion of this work is that the transmission of external broadband disturbance sources through double-walled vehicle or aircraft structures can be significantly reduced by the application of active feedforward control.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/98006/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Reduction of broadband noise in vehicles by means of active feedforward control
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Misol, Maltemalte.misol (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8056-1569NICHT SPEZIFIZIERT
Haase, ThomasNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Monner, Hans PeterNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:August 2015
Erschienen in:44th Inter-Noise Congress & Exposition on Noise Control Engineering
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Verlag:The Institute of Noise Control Engineering of the USA, Inc., Washington, DC.
Status:veröffentlicht
Stichwörter:active control, feedforward control, interior noise, vehicle, panel, AVC, ASAC
Veranstaltungstitel:Internoise
Veranstaltungsort:San Francisco, Kalifornien, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:9 August 2015
Veranstaltungsende:12 August 2015
Veranstalter :INCE-USA, KSNVE
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturen und Werkstoffe (alt), L - Systeme und Kabine (alt), V - NGC Fahrzeugkonzepte (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Adaptronik
Hinterlegt von: Misol, Dr. Malte
Hinterlegt am:21 Sep 2015 12:21
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:03

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.