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Combination of Temperature-Sensitive Paint (TSP) and Carbon Nanotubes (CNT) for Transition Detection

Klein, Christian und Henne, Ulrich und Sachs, Werner und Ondrus, Vladimir und Beifuss, Uwe und Bruse, Martin und Löhr, Martin und Lesjak, Ralf und Becher, A. und Zhai, Junnai (2015) Combination of Temperature-Sensitive Paint (TSP) and Carbon Nanotubes (CNT) for Transition Detection. In: 53rd AIAA Aerospace Sciences Meeting, 2015. MOTAR Meeting 2015, 2015-04-15 - 2015-04-16, Cologne, Germany. doi: 10.2514/6.2015-1558.

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Kurzfassung

Boundary layer transition measurements on two wind tunnel models by means of Temperature-Sensitive Paint (TSP) in combination with Carbon Nanotubes (CNT) were performed in the high pressure wind tunnel DNW-HDG and in the cryogenic wind tunnel DNW-KKK. Both TSP and CNT can be applied by the airbrush technique to the wind tunnel models. No chemical or other interaction between CNT and TSP was observed. Therefore the CNT layer underneath the TSP layer could successfully be used to generate the required artificial temperature step dTau/dt°≈°1K/60 s for visualization of the laminar to turbulent transition on the wind tunnel model. Since the heating by CNT is very homogenous laminar-turbulent transition can already be seen in the raw images. Transition location change on the wind tunnel model as a function of Reynolds number and angle-of-attack are presented. By combination of TSP and CNT as a tool for transition detection measurements, the productivity of the data acquisition can be very much increased compared to the standard temperature step method (e.g. where the temperature of the test gas is varied) and no change in Reynolds number occurs, as would be the case when the gas temperature changes.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/96239/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Combination of Temperature-Sensitive Paint (TSP) and Carbon Nanotubes (CNT) for Transition Detection
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Klein, Christianchristian.klein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7592-6922138945420
Henne, Ulrichulrich.henne (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sachs, Wernerwerner.sachs (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ondrus, VladimirUni HohenheimNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Beifuss, UweUni HohenheimNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bruse, Martinmartin.bruse (at) dnw.aeroNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Löhr, MartinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lesjak, RalfRalf.Lesjak (at) dnw.aeroNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Becher, A.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Zhai, JunnaiNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2015
Erschienen in:53rd AIAA Aerospace Sciences Meeting, 2015
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2015-1558
Status:veröffentlicht
Stichwörter:TSP, Europium, laminar-turbulent, transition, carbon nanotubes (CNT)
Veranstaltungstitel:MOTAR Meeting 2015
Veranstaltungsort:Cologne, Germany
Veranstaltungsart:Workshop
Veranstaltungsbeginn:15 April 2015
Veranstaltungsende:16 April 2015
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:04 Aug 2015 16:08
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:01

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