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Airborne Doppler LiDAR Sensor Parameter Analysis for Wake Vortex Impact Alleviation Purposes

Ehlers, Jana und Fezans, Nicolas (2015) Airborne Doppler LiDAR Sensor Parameter Analysis for Wake Vortex Impact Alleviation Purposes. In: Advances in Aerospace Guidance, Navigation and Control, Seiten 433-453. EuroGNC 2015, 2015-04-13 - 2015-04-15, Toulouse, Frankreich. doi: 10.1007/978-3-319-17518-8. ISBN 978-3-319-17517-1.

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Kurzfassung

This paper presents a sensitivity study of a wake vortex impact alleviation system based on an airborne forward-looking Doppler LiDAR sensor. The basic principle of the system is to use this sensor to measure the wind remotely ahead of the aircraft. On the basis of these measurements the system estimates whether a wake vortex is located in front of the aircraft. If this is the case, the wake vortex characteristics are identified and the control deflections countervailing the wake-induced aircraft response are computed and applied. An integrated simulation environment comprising a full nonlinear 6-DoF A320 model (with control laws), wake vortex models, and the wake impact alleviation algorithms was developed. The LiDAR sensor subsystem has many design parameters that influence the overall performance in a complex way, which makes it difficult to derive adequate requirements. The presented parameter study provides first insights into the role of each parameter as well as some adequate parameter combinations.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/96202/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Airborne Doppler LiDAR Sensor Parameter Analysis for Wake Vortex Impact Alleviation Purposes
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ehlers, Janajana.schwithal (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3554-0560NICHT SPEZIFIZIERT
Fezans, Nicolasnicolas.fezans (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4351-3474NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2015
Erschienen in:Advances in Aerospace Guidance, Navigation and Control
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1007/978-3-319-17518-8
Seitenbereich:Seiten 433-453
Name der Reihe:Springer
ISBN:978-3-319-17517-1
Status:veröffentlicht
Stichwörter:wake impact alleviation, wake vortex, lidar sensor, flight control
Veranstaltungstitel:EuroGNC 2015
Veranstaltungsort:Toulouse, Frankreich
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:13 April 2015
Veranstaltungsende:15 April 2015
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Flugdynamik und Simulation
Hinterlegt von: Schwithal, Jana
Hinterlegt am:11 Mai 2015 12:20
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:01

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