elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Wake Impact Alleviation Control Based on Wake Identification

Ehlers, Jana und Fischenberg, Dietrich und Niedermeier, Dominik (2015) Wake Impact Alleviation Control Based on Wake Identification. Journal of Aircraft, 52 (6), Seiten 2077-2089. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.C033157. ISSN 0021-8669.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/1.C033157

Kurzfassung

During a wake-vortex encounter, an aircraft can experience significant attitude and flight-path changes, which can represent a severe safety risk. The application of a wake impact alleviation control system can considerably decrease the aircraft’s response during the wake encounter and hence diminish the pilot workload while reducing the potential risk to the passengers, crew, and aircraft. The realization of a wake impact alleviation controller presented here is based on a forward-looking light detection and ranging (LIDAR) sensor. The information about the disturbance velocities in front of the aircraft is used to determine the control-surface deflections that compensate the wake-induced disturbance moments. The novel approach of this concept is the combination of the wake impact alleviation system with a wake identification algorithm. Because of the integration of the identification algorithm, it is possible to apply the wake impact alleviation with LIDAR sensors restricted to line-of-sight measurements only. The wake-identification-based wake impact alleviation is assessed in numerical aircraft simulations for different encounter scenarios, and a sensitivity study is performed for the parameters of the wake identification. It is shown that the alleviation system significantly reduces the wake-induced attitude change of the aircraft and thus represents a promising concept to increase safety during wake-vortex encounters.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/94912/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Wake Impact Alleviation Control Based on Wake Identification
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ehlers, Janajana.ehlers (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fischenberg, DietrichDietrich.Fischenberg (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Niedermeier, Dominikdominik.niedermeier (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:27 Januar 2015
Erschienen in:Journal of Aircraft
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:52
DOI:10.2514/1.C033157
Seitenbereich:Seiten 2077-2089
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0021-8669
Status:veröffentlicht
Stichwörter:wake vortex, flight control, wake online identification, wake impact alleviation
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation und Validierung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Flugdynamik und Simulation
Hinterlegt von: Schwithal, Jana
Hinterlegt am:29 Jan 2015 09:39
Letzte Änderung:27 Nov 2023 12:50

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.