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VOD-CA – Testing a Velocity-Obstacle based Display for Collision Avoidance in Aviation

Nagler, Ursa Katharina Johanna und Manske, Peer und Sachse, Pierre und Nitzschner, Marco Michael und Martini, Markus und Furtner, Marco (2014) VOD-CA – Testing a Velocity-Obstacle based Display for Collision Avoidance in Aviation. In: Proceedings of the 5th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics AHFE 2014. AHFE 2014, 2014-07-19 - 2014-07-23, Krakau, Polen.

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Kurzfassung

Aircraft separation and systems for its support are one of the most important fields in aviation research. ACAS/TCAS gives an evidence of other aircraft around, but it does not show how other airplanes will fly regarding the ownship. A Velocity-Obstacle based Display for Collision Avoidance (VOD-CA) shall assist pilots to avoid conflicts by recognizing them early. Because there is velocity space represented but without spatial reference, potential problems in handling could occur. For that reason, VOD-CA and its comprehension were tested. We linked the understanding of VOD-CA to common measures of intelligence. It is assumed that spatial thinking might play a role, because even though velocity space is different to the familiar areal space, it might still require similar abilities to comprehend. Furthermore, we hypothesized that numerical memory is linked to the understanding, because there are several numbers shown on the display, which are important to understand the information given. Besides, we thought that there will be an interaction with visual-spatial intelligence because of the type of representation. While some expected interactions were observed there was no evidence that spatial thinking is neither helpful nor obstructive in understanding velocity space. Most participants could handle VOD-CA well and resolved potential conflicts before they occurred.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/94768/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:VOD-CA – Testing a Velocity-Obstacle based Display for Collision Avoidance in Aviation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Nagler, Ursa Katharina JohannaUniversität InnsbruckNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Manske, PeerPeer.Manske (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sachse, PierreUniversität InnsbruckNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nitzschner, Marco MichaelUniversität InnsbruckNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Martini, MarkusUniversität InnsbruckNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Furtner, MarcoUniversität InnsbruckNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juli 2014
Erschienen in:Proceedings of the 5th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics AHFE 2014
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Ahram, T.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Karkowski, W.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Marek, T.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aviation, Human Factors, Velocity-Obstacles, Collision Avoidance, Deconflicting, Display
Veranstaltungstitel:AHFE 2014
Veranstaltungsort:Krakau, Polen
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:19 Juli 2014
Veranstaltungsende:23 Juli 2014
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > ATM-Simulation
Hinterlegt von: Manske, Peer
Hinterlegt am:28 Jan 2015 12:38
Letzte Änderung:24 Apr 2024 20:00

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