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Aircraft emission mitigation by changing route altitude: A multi-model estimate of aircraft NOx emission impact on O3 photochemistry

Sovde, O.A. und Matthes, Sigrun und Skowron, Agniezka und Iachetti, D. und Lim, L. und Owen, Bethan und Hodnebrog, Ø. und Di Genova, G. und Lee, D. und Myhre, G. und Isaksen, I.S.A. (2014) Aircraft emission mitigation by changing route altitude: A multi-model estimate of aircraft NOx emission impact on O3 photochemistry. Atmospheric Environment, 95, Seiten 468-479. Elsevier. doi: 10.1016/j.atmosenv.2014.06.049. ISSN 1352-2310.

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Offizielle URL: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1352231014004956

Kurzfassung

The atmospheric impact of aircraft NOx emissions are studied using updated aircraft inventories for the year 2006, in order to estimate the photochemistry-related mitigation potential of shifting cruise altitudes higher or lower by 2000 ft. Applying three chemistry-transport models (CTM) and two climate-chemistry models (CCM) in CTM mode, all including detailed tropospheric and stratospheric chemistry, we estimate the short-lived radiative forcing (RF) from O3 to range between 16.4 and 23.5 mW m−2, with a mean value of 19.5 mW m−2. Including the long-lived RF caused by changes in CH4, the total NOx-related RF is estimated to about 5 mW m−2, ranging 1–8 mW m−2. Cruising at 2000 ft higher altitude increases the total RF due to aircraft NOx emissions by 2 ± 1 mW m−2, while cruising at 2000 ft lower altitude reduces RF by 2 ± 1 mW m−2. This change is mainly controlled by short-lived O3 and show that chemical NOx impact of contrail avoiding measures is likely small.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/93260/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Aircraft emission mitigation by changing route altitude: A multi-model estimate of aircraft NOx emission impact on O3 photochemistry
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Sovde, O.A.Univ. of Oslo, NNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Matthes, SigrunDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Skowron, AgniezkaMMU, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Iachetti, D.Univ. L'Aquila, INICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lim, L.Manchester Metropolitan Univ., Manchester, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Owen, BethanManchester Metropolitan Univ., Manchester, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hodnebrog, Ø.CICERO, Oslo, NNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Di Genova, G.Univ. L'Aquila, L'Aquila, INICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lee, D.MMUNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Myhre, G.Univ. of Oslo, Oslo, NNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Isaksen, I.S.A.Univ. of Oslo, NNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Oktober 2014
Erschienen in:Atmospheric Environment
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:95
DOI:10.1016/j.atmosenv.2014.06.049
Seitenbereich:Seiten 468-479
Verlag:Elsevier
ISSN:1352-2310
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aviation, mitigation, climate impact, trade-offs
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Air Traffic Management and Operation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre
Hinterlegt von: Matthes, Dr. Sigrun
Hinterlegt am:08 Dez 2014 11:08
Letzte Änderung:04 Jul 2023 14:53

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