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Drag reduction of a transport helicopter by application of an adjoint-based fuselage optimization chain and modification of the rotor head

Wentrup, Marc und Khier, Walid und Zhang, Qinyin (2014) Drag reduction of a transport helicopter by application of an adjoint-based fuselage optimization chain and modification of the rotor head. Greener Aviation:Clean Sky breakthroughs and worldwide status, 2014-03-12 - 2014-03-14, Belgien.

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Offizielle URL: http://www.greener-aviation2014.com/

Kurzfassung

In this paper two approaches are investigated to reduce the parasite drag of a helicopter. The first approach is to optimize the surface of the fuselage back door. This is done by applying an automatic, adjoint-based optimization chain; developed by DLR for these purposes. This optimization chain combines the RANS-solver TAU with a solver for the discrete adjoint equation and a conjugate-gradient based optimization algorithm. The parameterization is done by Free Form Deformation. A description of the functionality of the chain is given, before the results of the optimization run are presented. The resulting surfaces were able to bring benefits, up to 3.75% drag reduction compared to the baseline geometry. The second approach is to reduce the main rotor head drag, by installing a hub fairing. During this investigation, two different hub geometries were tested. By using a fully closed fairing, a drag reduction of about 19% could be achieved.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/92943/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Drag reduction of a transport helicopter by application of an adjoint-based fuselage optimization chain and modification of the rotor head
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Wentrup, Marcmarc.wentrup (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Khier, Walidwalid.khier (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Zhang, Qinyinqinyin.zhang (at) eurocopter.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:März 2014
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:adjoint; optimisation; gradient
Veranstaltungstitel:Greener Aviation:Clean Sky breakthroughs and worldwide status
Veranstaltungsort:Belgien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:12 März 2014
Veranstaltungsende:14 März 2014
Veranstalter :3AF
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Hubschrauber
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Rotorcraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Hinterlegt von: Wentrup, Marc
Hinterlegt am:03 Dez 2014 14:32
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:58

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