elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Direct steam reforming of diesel and diesel–biodiesel blends for distributed hydrogen generation

Martin, Stefan und Kraaij, Gerard und Ascher, Torsten und Baltzopoulou, Penelope und Karagiannakis, George und Wails, David und Wörner, Antje (2015) Direct steam reforming of diesel and diesel–biodiesel blends for distributed hydrogen generation. International Journal of Hydrogen Energy, 40, Seiten 75-84. Elsevier. doi: 10.1016/j.ijhydene.2014.10.062. ISSN 0360-3199.

[img] PDF
1MB

Offizielle URL: http://dx.doi.org/10.1016/j.ijhydene.2014.10.062

Kurzfassung

Distributed hydrogen generation from liquid fuels has attracted increasing attention in the past years. Petroleum-derived fuels with already existing infrastructure benefit from high volumetric and gravimetric energy densities, making them an interesting option for cost competitive decentralized hydrogen production. In the present study, direct steam reforming of diesel and diesel blends (7 vol.% biodiesel) is investigated at various operating conditions using a proprietary precious metal catalyst. The experimental results show a detrimental effect of low catalyst inlet temperatures and high feed mass flow rates on catalyst activity. Moreover, tests with a desulfurized dieselebiodiesel blend indicate improved long term performance of the precious metal catalyst. By using deeply desulfurized diesel (1.6 ppmw sulfur), applying a high catalyst inlet temperature (>800 °C), a high steam-to-carbon ratio (S/C = 5) and a low feed mass flow per open area of catalyst (11 g/h cm2), a stable product gas composition close to chemical equilibrium was achieved over 100 h on stream. Catalyst deactivation was not observed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/92887/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Direct steam reforming of diesel and diesel–biodiesel blends for distributed hydrogen generation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Martin, StefanStefan.Martin (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kraaij, Gerardgerard.kraaij (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ascher, Torstentorsten.ascher (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Baltzopoulou, Penelopepbaltzop (at) cperi.certh.grNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Karagiannakis, Georgegkarag (at) cperi.certh.grNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wails, Davidwailsd (at) matthey.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wörner, Antjeantje.woerner (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2015
Erschienen in:International Journal of Hydrogen Energy
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:40
DOI:10.1016/j.ijhydene.2014.10.062
Seitenbereich:Seiten 75-84
Verlag:Elsevier
ISSN:0360-3199
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Wasserstoff, Diesel, Biodiesel, Dampfreformierung
HGF - Forschungsbereich:Energie
HGF - Programm:Rationelle Energieumwandlung und Nutzung (alt)
HGF - Programmthema:Energieeffiziente Prozesse (alt)
DLR - Schwerpunkt:Energie
DLR - Forschungsgebiet:E EV - Energieverfahrenstechnik
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):E - Thermochemische Prozesse (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Technische Thermodynamik > Thermische Prozesstechnik
Hinterlegt von: Martin, Stefan
Hinterlegt am:08 Dez 2014 11:53
Letzte Änderung:28 Nov 2023 08:36

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.