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Experimental Test of the Influence of Propulsion Efficiency on Contrail Formation

Schumann, Ulrich und Busen, Reinhold und Plohr, Martin (2000) Experimental Test of the Influence of Propulsion Efficiency on Contrail Formation. Journal of Aircraft, 37, Seiten 1083-1087. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). ISSN 0021-8669.

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Offizielle URL: http://www.aiaa.org/content.cfm?pageid=322&lupubid=22

Kurzfassung

According to a previously established thermodynamic theory, contrails are expected to form at a threshold temperature that increases with the overall efficiency of the aircraft propulsion. As a consequence, aircraft with modern engines, with higher overall efficiency, cause contrails over a larger range of cruise altitudes. To validate this theory, an experiment was performed in which contrail formation was observed behind two different fourengine jet aircraft with different engines flying wing by wing. Photographs document the existence of an altitude range in which the aircraft with high engine efficiency causes contrails whereas the other aircraft with lower engine efficiency causes none. For overall efficiencies of 0.23 and 0.31 and an ambient temperature lapse rate of 12 K km<sup>-1</sup>, the observed altitude difference is 80 m. This value would be larger (200m) in a standard atmosphere with smaller temperature lapse rate (6.5K km<sup>-1</sup>). In a standard atmosphere, an increase of overall efficiency from 0.3 to 0.5, which may be reached for future aircraft, would cause contrails at about 700 m lower altitude.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/9281/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Experimental Test of the Influence of Propulsion Efficiency on Contrail Formation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schumann, UlrichDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Busen, ReinholdDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Plohr, MartinDLR, ATNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2000
Erschienen in:Journal of Aircraft
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:37
Seitenbereich:Seiten 1083-1087
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0021-8669
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Contrail, Propulsion, Efficiency, Experiment, Airbus, B-707
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Wirbelschleppen (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre
Hinterlegt von: DLR-Beauftragter, elib
Hinterlegt am:24 Jan 2008
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:14

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