elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Characterization of Light Deflection on Hot Exhaust Gas for a LIDAR Feasibility Study

Stützer, R. und Oschwald, M. und Kraus, S. (2014) Characterization of Light Deflection on Hot Exhaust Gas for a LIDAR Feasibility Study. Space Propulsion 2014, 2014-05-19 - 2014-05-22, Cologne, Germany.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Using a 10 N thruster engine of a LunarLander application developed by Airbus Defence & Space® and a λ = 632.8 nm HeNe laser, an investigation was carried out regarding the deflection behavior of light for different pulse durations of the engine in order to evaluate interferences of hot exhausting gas on a nearby LIDAR system. The experiment took place under vacuum conditions with the laser beam traversing the hot exhausting gas and the collecting optics focusing on the point of intersection. An obvious correlation between engine pulse length and backscattered light intensity is revealed. The shortest pulses result in the most intense backscattering, indicating an incomplete combustion process between the hypergolic constituents MMH = monomethylhydrazine and NTO = (di)nitrogen tetroxide for very short pulse lengths. On the other hand, a prolonged pulse mode of 120 ms firing time causes only marginal deflection of the laser beam. Furthermore, the permanently firing engine leads to a negligible signal of backscattered photons, accompanied by increasing emission bands of combustion products such as CN, O2, and CO2. However, the disappearance of the OH* emission band, typical for this hypergolic combustion, shows a nearly complete reaction of the hydroxyl radical within the combustor for all pulse modes. In accordance with HITRAN calculations emission as well as absorption spectroscopy reveals a broad H2O background in the near infrared regime of the optical spectrum.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/91651/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Characterization of Light Deflection on Hot Exhaust Gas for a LIDAR Feasibility Study
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Stützer, R.RA-RAK LANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Oschwald, M.RA-RAK LANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kraus, S.Airbus, HardthausenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:LunarLander; light deflection
Veranstaltungstitel:Space Propulsion 2014
Veranstaltungsort:Cologne, Germany
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:19 Mai 2014
Veranstaltungsende:22 Mai 2014
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Antriebsystemtechnik - Schubkammertechnologie (alt)
Standort: Lampoldshausen
Institute & Einrichtungen:Institut für Raumfahrtantriebe > Raketenantriebe
Hinterlegt von: Hanke, Michaela
Hinterlegt am:10 Nov 2014 08:49
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:57

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.