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Model Simulations of Fuel Sulfur Conversion Efficiencies in an Aircraft Engine: Dependence on Reaction Rate Constants and Initial Species Mixing Ratios

Tremmel, H.G. und Schumann, U. (1999) Model Simulations of Fuel Sulfur Conversion Efficiencies in an Aircraft Engine: Dependence on Reaction Rate Constants and Initial Species Mixing Ratios. Aerospace Science and Technology, 3, Seiten 417-430.

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Offizielle URL: http://www.elsevier.com/wps/find/journaldescription.cws_home/600735/description#description

Kurzfassung

The fuel sulfur conversion efficiency ε behind the combustor of a JT9D-7A aircraft engine in flight has been simulated using an extended exhaust plume chemistry model. The model simulations start in the hightemperature intra-engine regime behind the combustor. The simulations show that the sulfur conversion efficiency is sensitively dependent on model assumptions like reaction rate constants and initial mixing ratios. Sensitivity studies to demonstrate the effect of the uncertainties and variabilities of these parameters on ε are presented. Among the rate constants k, the uncertainty of the reaction rate constant for SO<sub>2</sub> + OH + M → HSO<sub>3</sub> + M has the greatest effect on ε: The uncertainty of k(SO<sub>2</sub> + OH) results in an uncertainty range of 1.1% ‹ ε ‹ 6:2% for our simulation scenario, with a most probable value around 3.8%. The effect of the reaction SO<sub>2</sub> + O + M → SO<sub>3</sub> + M on ε is very small if the initial mixing ratio of O is smaller than that of OH. Among the initial mixing ratios, the variation of the initial OH mixing ratio OH0 has the greatest effect on ε: For our simulation scenario, the uncertainty range of 5.7 ppmv ‹ OH<sub>0</sub> ‹ 14.7 ppmv (inferred from measurements) leads to an uncertainty range of 2.7% ‹ ε ‹ 5:0%.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/9160/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Model Simulations of Fuel Sulfur Conversion Efficiencies in an Aircraft Engine: Dependence on Reaction Rate Constants and Initial Species Mixing Ratios
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Tremmel, H.G.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schumann, U.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1999
Erschienen in:Aerospace Science and Technology
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:3
Seitenbereich:Seiten 417-430
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Chemie, Partikelbildung, Schwefel-Konversionseffizienz, Flugzeugtriebwerk, Sensitivitätsstudie, Abgasfahnen-Chemiemodell, fuel sulfur conversion efficiency, aircraft engine, uncertainty, sensitivity study
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Wirbelschleppen (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre
Hinterlegt von: Löb, Ute
Hinterlegt am:25 Jan 2008
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:14

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