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EXPERIMENTAL VALIDATION OF TILT-ROTOR AERODYNAMIC PREDICTIONS

Decours, Julien und Beaumier, Philippe und Khier, Walid und Kneisch, Thomas und Valentini, Mirco und Vigevano, Luigi (2014) EXPERIMENTAL VALIDATION OF TILT-ROTOR AERODYNAMIC PREDICTIONS. 40th European Rotorcraft Forum, 2014-09-02 - 2014-09-04, Southampton, UK.

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Kurzfassung

A comparison of experimental data with several numerical predictions of the aerodynamic loads on the ERICA model is presented. The calculations are carried out by several Partners of the NICETRIP consortium, with different codes, turbulence models and grids, with the objective of validating the predictive capability of the CFD tools. Concerning the highly loaded minimum speed aircraft mode AC1, a large separation on the wings has been shown, both by experimental measurements and CFD simulations. Despite this large separation, a good agreement has been obtained between CFD simulations and wind tunnel measurements. Strong aerodynamic interactions between the 4/rev. blades passage and the tiltable wing, the nacelle and the fixed wing loads have been confirmed. Finally, we recommend increasing the aircraft speed flight and reducing the angle of attack for this configuration in order to avoid flow separation and reduce aircraft vibrations. In the highly loaded conversion mode CC4, a good agreement between CFD and experimental results has also been shown, in addition to 4/rev. loads fluctuations leading to aircraft vibrations.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/91375/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:EXPERIMENTAL VALIDATION OF TILT-ROTOR AERODYNAMIC PREDICTIONS
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Decours, JulienONERANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Beaumier, PhilippeONERANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Khier, Walidwalid.khier (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kneisch, ThomasAirbus Helicopters-DeutschlandNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Valentini, MircoPolitecnico di MilanoNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Vigevano, LuigiPolitecnico di MilanoNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2 September 2014
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Tilt-Rotor Aerodynamics. ERICA concept, NICETRIP project, VTOL aircraft, Computational Fluid Mechanics
Veranstaltungstitel:40th European Rotorcraft Forum
Veranstaltungsort:Southampton, UK
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:2 September 2014
Veranstaltungsende:4 September 2014
Veranstalter :Royal Aeronautical Socity
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Hubschrauber
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Rotorcraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Hinterlegt von: Khier, Dr.-Ing. Walid
Hinterlegt am:12 Nov 2014 08:24
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:57

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