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Aerodynamic Modeling

Breitsamter, Christian und Meyer, Michael und Paulus, Daniel und Klimmek, Thomas (2014) Aerodynamic Modeling. In: Modeling and Control for a Blending Wing Body Aircraft Advances in Industrial Control. Springer. Seiten 81-95. ISBN 978 3 319 10791 2. (im Druck)

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Offizielle URL: http://www.springer.com/engineering/control/book/978-3-319-10791-2

Kurzfassung

Unconventional aircraft designs like blended wing bodies are a possible solution to achieve the ambitious economic and ecologic goals of future air transport systems to reduce the fuel consumption, CO2-emissions by 50% and the external noise by 4−−5dB. In previous project dealing with blended wing body configuration, like the EC funded projects VELA (2002-2005) and NACRE (2005-2008), the high need for active control and related expertise has been identified. Since flight control design and flight performance are strongly influenced by the aircraft aerodynamics, it is inevitable to have accurate aerodynamic predictions even in the preliminary design process. Due to the strong non-linear phenomena occurring on the blended wing body, results of acceptable accuracy can only be obtained by highfidelity simulations as opposed to simplified approaches e.g. empirical methods or linear aerodynamicmethods without corrections. This section summarizes the aerodynamic computations carried out in task 2.2 of ACFA 2020. The goal is to provide a database of steady and unsteady aerodynamic data for task 2.3 that can be used for the set-up of a reduced aerodynamic model (ROM) in the frequency domain of the flight dynamics and the aeroelasticity of the ACFA-BWB configuration, blended wing body aircraft. The data should cover the complete flight envelope, from low speed to cruise speed. At first the numerical methods used for the aerodynamic computations by the different partners, DLR-AE, FOI, NTUA, and TUM-AER, are explained with the focus on the fundamental concepts covering the flow physics.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/91013/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:Aerodynamic Modeling
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Breitsamter, ChristianTUM-AERNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Meyer, MichaelTUM-AERNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Paulus, DanielTUM-AERNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klimmek, ThomasDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Erschienen in:Modeling and Control for a Blending Wing Body Aircraft
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 81-95
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Kozek, MichaelTU-WienNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schirrer, AlexanderTU-WienNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
Name der Reihe:Advances in Industrial Control
ISBN:978 3 319 10791 2
Status:im Druck
Stichwörter:aerodynamic analysis, CFD, surface panel methods, DLM, blended wing body configuration
HGF - Forschungsbereich:keine Zuordnung
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:keine Zuordnung
DLR - Forschungsgebiet:keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):keine Zuordnung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Hinterlegt von: Klimmek, Thomas
Hinterlegt am:29 Okt 2014 10:50
Letzte Änderung:20 Jun 2021 15:45

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