elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Increasing the vocational action competences of rail traffic controllers by creating a virtual learning environment for trainees

Dietsch, Sandra und Naumann, Anja (2014) Increasing the vocational action competences of rail traffic controllers by creating a virtual learning environment for trainees. In: Advances in Human Aspects of Transportation: Part III, Seiten 6753-6762. AHFE Conference. 5th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics, 2014-07-19 - 2014-07-23, Krakau, Polen.

[img] PDF
1MB

Kurzfassung

In Germany railway operations underlie a vast number of complex rules and regulations. Therefore rail traffic controllers, who are responsible for save and hitch-free railway operations, need a profound knowledge and action competencies to consider the regulations in everyday work. Before being able to work as rail traffic controllers, they have passed an apprenticeship of three years. In addition, because of local characteristics of tracks and infrastructure, a rail traffic controller needs an instruction phase for a couple of months, just to be able to work at one single signal box. To cope with the high demands of the job, a virtual learning environment for trainees was created to increase their vocational action competences, to enhance their knowledge and to ease the passage to job. A prototype of the software was created using a usability engineering approach. A strong collaboration with rail traffic controllers and potential users ensured the usability of the system. The final concept and prototype of the learning environment will be presented in this paper. It consists of three different learning sections and one test section, where trainees can check their knowledge.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/90085/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Increasing the vocational action competences of rail traffic controllers by creating a virtual learning environment for trainees
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Dietsch, SandraGerman Aerospace Center, Institute of Transportation SystemsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Naumann, AnjaGerman Aerospace Center, Institute of Transportation SystemsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Erschienen in:Advances in Human Aspects of Transportation: Part III
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 6753-6762
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Stanton, NevilleNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Landry, SteveNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Di Bucchianico, GiuseppeNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Vallicelli, AndreaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:AHFE Conference
Name der Reihe:Advances in Human Factors and Ergonomics 2014
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Rail Human Factors, e-Learning, usability engineering, rail traffic controller
Veranstaltungstitel:5th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics
Veranstaltungsort:Krakau, Polen
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:19 Juli 2014
Veranstaltungsende:23 Juli 2014
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrsmanagement (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VM - Verkehrsmanagement
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Next Generation Railway System II (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Bahnsysteme
Hinterlegt von: Dietsch, Sandra
Hinterlegt am:11 Aug 2014 09:22
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:55

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.