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Characterization of Advanced Combustor Cooling Concepts for Metallic and Oxide Ceramic Matrix Composites in a Reacting Flow

Behrendt, Thomas und Richter, Tim und Söhngen, Anna-Samira (2014) Characterization of Advanced Combustor Cooling Concepts for Metallic and Oxide Ceramic Matrix Composites in a Reacting Flow. In: Proceedings of the ASME Turbo Expo: Turbine Technical Conference and Exposition, 2014, Vol 1A, Seite 26909. ASME. ASME Turbo Expo 2014, 2014-06-16 - 2014-06-20, Düsseldorf, Deutschland.

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Kurzfassung

Effusion cooling is a promising approach to cool especially the walls of lean combustors where the cooling air consumption is to be reduced significantly. Due to the velocity distribution and cooling air pressure drop in a combustor the effectiveness can be further increased by reducing the cooling air momentum. Double skin designs like impingement effusion cooling provide a significant improvement but at the drawback of a complex and expensive manufacturing process. Different advanced cooling concepts offering a similar reduction of the cooling air jet momentum in a single skin design for metal and ceramic walls are characterized under realistic conditions. Lateral trenches as well as effusion holes with 90° turns are used. Their total cooling effectiveness is compared to a plain single skin effusion cooling concept. The metallic samples are manufactured using additive manufacturing offering additional degrees of freedom in the cooling design in comparison to conventional manufacturing techniques.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/89593/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Anderer)
Titel:Characterization of Advanced Combustor Cooling Concepts for Metallic and Oxide Ceramic Matrix Composites in a Reacting Flow
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Behrendt, ThomasThomas.Behrendt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4154-3277NICHT SPEZIFIZIERT
Richter, TimTim.Richter (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Söhngen, Anna-SamiraAT-BRKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Erschienen in:Proceedings of the ASME Turbo Expo: Turbine Technical Conference and Exposition, 2014, Vol 1A
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Seitenbereich:Seite 26909
Verlag:ASME
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Combustor cooling, single skin effusion cooling, combustion instabilities, infrared thermography, ceramic matrix composites, additive manufacturing
Veranstaltungstitel:ASME Turbo Expo 2014
Veranstaltungsort:Düsseldorf, Deutschland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:16 Juni 2014
Veranstaltungsende:20 Juni 2014
Veranstalter :ASME IGTI
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebssysteme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Engine Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Brennkammertechnologien (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Brennkammer
Technische Infrastruktur
Hinterlegt von: Behrendt, Dr.-Ing. Thomas
Hinterlegt am:30 Jun 2014 10:44
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:55

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