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A Comparison of Trajectories and Vehicle Dynamics Acquired by High Precision GPS and Contemporary Methods of Digital Image Processing

Kozempel, Karsten und Saul, Hagen und Haberjahn, Mathias und Kaschwich, Claus (2014) A Comparison of Trajectories and Vehicle Dynamics Acquired by High Precision GPS and Contemporary Methods of Digital Image Processing. In: Urban Transport XX, 138, Seiten 381-391. WITPress. 20th International Conference on Urban Transport and the Environment, 2014-05-28 - 2014-05-30, Portugal. doi: 10.2495/UT140321. ISBN 978-1-84564-778-0. ISSN 1746-4498.

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Kurzfassung

Vehicle trajectories from recorded video sequences—acquired by several contemporary methods of digital image processing—are compared with highprecision GPS data serving as reference. The raw data has been created by driving some scenarios with a car equipped with several sensors, i.e. DGPS, acceleration sensor etc. At the same time, the car was recorded by a video camera system in order to derive trajectory data by computer vision methods. Thus, the car is tracked by an Extended Kalman Filter (EKF) preceded by a background estimator. For improving the accuracy of the tracking data it is combined with a model-based approach for object detection. This approach �ts a 3-dimensional wire frame model of the car into the image. The paper presents the driving scenarios of the car, the implemented image processing methods and a quantitative evaluation of the extracted trajectories obtained by two di�erent image processing methods. Accuracy and precision of the methods are determined by comparing their results with the DGPS reference data of the car.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/89391/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:A Comparison of Trajectories and Vehicle Dynamics Acquired by High Precision GPS and Contemporary Methods of Digital Image Processing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kozempel, Karstenkarsten.kozempel (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Saul, Hagenhagen.saul (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6961-7883NICHT SPEZIFIZIERT
Haberjahn, Mathiasmathias.haberjahn (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kaschwich, Clausclaus.kaschwich (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:28 Mai 2014
Erschienen in:Urban Transport XX
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:138
DOI:10.2495/UT140321
Seitenbereich:Seiten 381-391
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Brebbia, C.A.Wessex Institute of TechnologyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:WITPress
Name der Reihe:WIT Transactions on the Built Environment
ISSN:1746-4498
ISBN:978-1-84564-778-0
Status:veröffentlicht
Stichwörter:trajectories, DGPS, accuracy, precision, evaluation, image processing, model-based.
Veranstaltungstitel:20th International Conference on Urban Transport and the Environment
Veranstaltungsort:Portugal
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:28 Mai 2014
Veranstaltungsende:30 Mai 2014
Veranstalter :Wessex Institute of Technology
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HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrsmanagement (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VM - Verkehrsmanagement
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Projekt Verkehrs- und Mobilitätsmanagement (alt)
Standort: Berlin-Adlershof
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Verkehrsdatenerfassung
Hinterlegt von: Saul, Hagen
Hinterlegt am:10 Jun 2014 14:56
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:55

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