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Physicochemistry of Aircraft-Generated Liquid Aerosols, Soot, and Ice Particles. 2. Comparison with Observations and Sensitivity Studies

Kärcher, B. und Busen, R. und Petzold, A. und Schröder, F.P. und Schumann, U. und Jensen, E.J. (1998) Physicochemistry of Aircraft-Generated Liquid Aerosols, Soot, and Ice Particles. 2. Comparison with Observations and Sensitivity Studies. Journal of Geophysical Research, 103, Seiten 17129-17147.

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Offizielle URL: http://www.agu.org/journals/gl/

Kurzfassung

Results from a coupled microphysical-chemical-dynamical trajectory box model have been compared to recent in situ observations of particles generated in the wake of aircraft. Sulfur emissions mainly cause the formation of ultrafine volatile particles in young aircraft plumes (mean number radius ∼ 5 nm). Volatile particle numbers range between 10<sup>16</sup> and 10<sup>17</sup> per kg fuel burnt for average to high fuel sulfur levels, exceeding typical soot emission indices by a factor of 10–100. Model results come into closer agreement with observations when chemi-ions from fuel combustion are included in the aerosol dynamics. Ice particles (mean number radius ‹ 1 μm) in young contrails mainly nucleate on water-activated exhaust aerosols. Homogeneous freezing and soot-induced heterogeneous freezing are competitive processes leading to ice formation, depending on the temperature and level of oxidized sulfur species. There is evidence that soot triggers freezing even for low fuel sulfur contents, suggesting a sulfur-independent water activation pathway. Metal particles emitted by jet engines and entrained ambient aerosols may contribute to the formation of larger (› 1 μm.) crystals. Contrails with larger crystals would also form without soot and sulfur emissions. The lifecycle of cirrus clouds can be modified by exhaust aerosols.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/8939/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Physicochemistry of Aircraft-Generated Liquid Aerosols, Soot, and Ice Particles. 2. Comparison with Observations and Sensitivity Studies
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kärcher, B.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Busen, R.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Petzold, A.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schröder, F.P.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schumann, U.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jensen, E.J.NASA Ames, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1998
Erschienen in:Journal of Geophysical Research
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Band:103
Seitenbereich:Seiten 17129-17147
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aerosols, soot, contrails, aircraft
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Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre
Hinterlegt von: DLR-Beauftragter, elib
Hinterlegt am:16 Sep 2005
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:14

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