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A Comparison of Methods for Detecting atypical Trajectories

Saul, Hagen und Kozempel, Karsten und Haberjahn, Mathias (2014) A Comparison of Methods for Detecting atypical Trajectories. In: Urban Transport XX, 138, Seiten 393-403. WITPress. 20th International Conference on Urban Transport and the Environment, 2014-05-28 - 2014-05-30, Portugal. doi: 10.2495/UT140331. ISBN 978-1-84564-778-0. ISSN 1746-4498.

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Kurzfassung

The detection of atypical trajectories and events in road traffic is a challenging task for the implementation of an intelligent transportation system. It also provides information for optimizing the traffic flow and mitigating risks of accidents without the need to observe individual traffic participants. For detecting such events two methods representing the state of the art are compared: A map-based trajectory analyzer and a neural network, the Self Organizing Map—both applicable with unsupervised learning. The two compared algorithms detect atypical trajectories by modeling the probability function of trajectory features representing the object state at every trajectory point containing location, speed and acceleration values. The map-based approach was extended and improved by pre-clustering the trajectories with regard to their relation (e.g. vehicle turning left/going straight ahead). The Self Organizing Map algorithm uses vector quantization and prototyping of feature vectors and, thus, does not need any preliminary work. Both methods are evaluated by experiments using the same data which allows strengths and weaknesses to be revealed. The data base for evaluation consists of trajectories from traffic surveillance cameras at an intersection and simulated trajectories.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/89352/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:A Comparison of Methods for Detecting atypical Trajectories
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Saul, Hagenhagen.saul (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6961-7883NICHT SPEZIFIZIERT
Kozempel, Karstenkarsten.kozempel (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Haberjahn, Mathiasmathias.haberjahn (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:28 Mai 2014
Erschienen in:Urban Transport XX
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:138
DOI:10.2495/UT140331
Seitenbereich:Seiten 393-403
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Brebbia, C.A.Wessex Institute of TechnologyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:WITPress
Name der Reihe:WIT Transactions on the Built Environment
ISSN:1746-4498
ISBN:978-1-84564-778-0
Status:veröffentlicht
Stichwörter:atypical, trajectory, behavior, probability density maps, self organizing map, threshold, pre-clustering, surveillance, automatic, unsupervised
Veranstaltungstitel:20th International Conference on Urban Transport and the Environment
Veranstaltungsort:Portugal
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:28 Mai 2014
Veranstaltungsende:30 Mai 2014
Veranstalter :Wessex Institute of Technology
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrsmanagement (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VM - Verkehrsmanagement
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Projekt Verkehrs- und Mobilitätsmanagement (alt)
Standort: Berlin-Adlershof
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Verkehrsdatenerfassung
Hinterlegt von: Saul, Hagen
Hinterlegt am:10 Jun 2014 14:59
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:55

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