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Experimental Investigation of Topological Changes in the Flow Field around High-Speed Trains with respect to Reynolds Number Scaling Effects

Fey, Uwe und Haff, Johannes und Jönsson, Mattias und Loose, Sigfried und Wagner, Claus (2014) Experimental Investigation of Topological Changes in the Flow Field around High-Speed Trains with respect to Reynolds Number Scaling Effects. Civil-Comp Press, Stirlingshire, UK. The Second International Conference on Railway Technology: Research, Development and Maintenance, 2014-04-09 - 2014-04-11, Ajaccio, Korsika, France.

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Offizielle URL: http://www.ctresources.info/ccp/paper.html?id=7682

Kurzfassung

Temperature-sensitive paint and oil-film flow visualization techniques are used to measure and visualize the near-wall flow field of high-speed train models subject to cross wind flow in a wind tunnel. An ICE3 and a NGT2 train model (next generation train) are investigated with respect to laminar-turbulent boundary layer transition and flow separation. Reynolds numbers in the range 0.20 <= Re <= 0.50x106 are realized, and the scaling of flow structures for different Reynolds numbers and yaw angles of the model is studied. The specific flow topology is correlated with force and moment coefficients, which are measured with a strain gauge balance. It is shown, that in the described Re-range laminar flow exists to an extent, which is not to be expected on a real train. Laminar-turbulent transition and laminar separation bubbles are present and their location and size depend on model geometry, Reynolds number and yaw angle. The Reynolds number scaling of the separation bubble is analysed in detail and an optimized transition tripping method is proposed to control the flow separation, leading to considerably less Re-dependency of the force and moment coefficients in the range 0.30 <= Re <= 0.50x106 and a better agreement with benchmark data given for higher Reynolds numbers.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/89215/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:doi: 10.4203/ccp.104.32
Titel:Experimental Investigation of Topological Changes in the Flow Field around High-Speed Trains with respect to Reynolds Number Scaling Effects
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Fey, Uweuwe.fey (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Haff, JohannesJohannes.Haff (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jönsson, Mattiasmattias.joensson (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Loose, SigfriedSigfried.Loose (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, Clausclaus.wagner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-20
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Pombo, J.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Civil-Comp Press, Stirlingshire, UK
Name der Reihe:Conference Proceedings on USB-Stick, Civil Comp Proceedings
Status:veröffentlicht
Stichwörter:high-speed train, cross wind, temperature sensitive paint, laminar-turbulent transition, Reynolds number scaling, laminar separation bubble
Veranstaltungstitel:The Second International Conference on Railway Technology: Research, Development and Maintenance
Veranstaltungsort:Ajaccio, Korsika, France
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:9 April 2014
Veranstaltungsende:11 April 2014
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Projekt Next Generation Train II (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Fluidsysteme
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:10 Jun 2014 16:50
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:55

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