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Numerical Validation of a Free-Flying Scramjet Powered Vehicle at Realistic Wind Tunnel Conditions

Langener, Tobias und Steelant, Johan und Karl, Sebastian und Hannemann, Klaus (2014) Numerical Validation of a Free-Flying Scramjet Powered Vehicle at Realistic Wind Tunnel Conditions. Space Propulsion 2014, 2014-05-19 - 2014-05-22, Cologne, Germany.

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Offizielle URL: http://www.propulsion2014.com

Kurzfassung

One of the major objectives of the EC-co funded research project LAPCAT II is demonstrating positive aero-propulsive balance of a scramjet propelled vehicle in a wind tunnel and comparing this data to numerical simulations for validation of the CFD tools. For this, the LAPCAT MR2 hypersonic cruiser was scaled to wind tunnel dimensions. An optimization of the internal flow path was necessary, to cope with the different flight conditions and constraints in the wind tunnel environment. Therefore, a study featuring reactive CFD simulations was carried out. It was found that the best way to achieve a high combustion efficiency is to use a staged injection scheme in the combustor. Furthermore, from the experimental campaign carried out in the high-enthalpy facility at DLR (High Enthalpy Shock Tunnel Göttingen, HEG) validation data is available to compare the numerical studies against. It was found that still some uncertainties in the prediction of the aero-propulsive balance exists, but the thrust level could be sufficiently predicted by the CFD simulations within the measurement accuracy.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/89141/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:Paper-Nr. SP2014-2971766, Session 23
Titel:Numerical Validation of a Free-Flying Scramjet Powered Vehicle at Realistic Wind Tunnel Conditions
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Langener, TobiasESA-ESTEC, NoordwijkNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Steelant, JohanJohan.Steelant (at) esa.intNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Karl, Sebastiansebastian.karl (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5558-6673NICHT SPEZIFIZIERT
Hannemann, Klausklaus.hannemann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-11
Name der Reihe:Confereance Proceedings on CD-ROM
Status:veröffentlicht
Stichwörter:computational fluid dynamics, airbreathing propulsion, hydrogen combustion
Veranstaltungstitel:Space Propulsion 2014
Veranstaltungsort:Cologne, Germany
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:19 Mai 2014
Veranstaltungsende:22 Mai 2014
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Raumfahrzeugsysteme - Numerische Verfahren und Simulation (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Raumfahrzeuge
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:28 Aug 2014 10:03
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:55

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