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Simplified Model for Flow-heating Effect on Wave-drag Reduction of Blunt Bodies

Schülein, Erich (2014) Simplified Model for Flow-heating Effect on Wave-drag Reduction of Blunt Bodies. 19. DGLR-Fachsymposium der STAB, 2014-11-04 - 2014-11-05, München, Deutschland.

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Offizielle URL: http://www.stab2014.tum.de

Kurzfassung

This paper presents an analytical model describing the flow-heating effect on the wave-drag reduction of blunt bodies. The key mechanism simulated is the phenomenon called “hot-spike” effect. Due to the heating of the initially supersonic flow in particular the stagnation pressure are decreased inside the heated wake. If the deficit of the total pressure upstream of the bow shock wave becomes high enough, a free recirculation bubble in the front of a blunt body accompanied by a favorable transformation of the bow-shock structure appears. The validation of the method is conducted by experimental and numerical results obtained former at Mach 3. The comparison presented demonstrates excellent agreement particularly for detached-shock model configurations (hemisphere or blunt cone).

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/89086/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Simplified Model for Flow-heating Effect on Wave-drag Reduction of Blunt Bodies
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schülein, Ericherich.schuelein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1125-8504NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 62-63
Name der Reihe:Jahresbericht 2014
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Drag reduction, hot-spike effect, energy deposition, effectiveness ratio, heating power ratio
Veranstaltungstitel:19. DGLR-Fachsymposium der STAB
Veranstaltungsort:München, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:4 November 2014
Veranstaltungsende:5 November 2014
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Militärische Technologien (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:12 Nov 2014 13:18
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:55

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