elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Adaptive Automation Support for Time-Based Operation in ATC

Uebbing-Rumke, Maria und Gürlük, Hejar und Schulze-Kissing, Dirk (2013) Adaptive Automation Support for Time-Based Operation in ATC. DLR-PROFA-Symposium, 2013-11-12 - 2013-11-13, Hamburg, Deutschland.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Future Air Traffic Control Officers (ATCOs) will have to monitor closely whether aircraft are compliant with given time constraints. This time-based guidance will be a new task compared to current operations where the timely precise adherence to flight plans is not a high priority. This additional requirement will produce new task loads, especially in approach control, where the main task of the ATCOs is to implement conflict-free optimized landing sequences with aircraft of different performance characteristics and wake vortex classes. It is anticipated that from medium traffic load on, the task load will increase to a level that ATCOs couldn’t cope without the use of decision support tools (DST). They may even be forced to delegate the time-constraint monitoring completely to the automation. In the DLR project Aviator II a usability study was conducted to evaluate an advanced arrival management system that behaved adaptive to the workload apperception of ATCOs. In eight sessions a SME (subject matter expert) worked on a medium traffic scenario with the support of this adaptive DST. After a training and a test run, the SME filled out a usability questionnaire with a focus on the adaptive functioning. The paper describes the concept and implementation of the adaptive DST and summarizes first results regarding the potential benefits of such an innovative feature in a controller working position.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/87494/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Adaptive Automation Support for Time-Based Operation in ATC
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Uebbing-Rumke, MariaMaria.Uebbing (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gürlük, HejarHejar.Guerluek (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schulze-Kissing, DirkDirk.Schulze-Kissing (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6626-9382NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:12 November 2013
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Adaptive Automation, Time-based operations in ATC, Human-Machine-Interfaces, Approach Control, 4D-CARMA
Veranstaltungstitel:DLR-PROFA-Symposium
Veranstaltungsort:Hamburg, Deutschland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:12 November 2013
Veranstaltungsende:13 November 2013
Veranstalter :DLR, Institut für Luft-und Raumfahrtmedizin
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:ATM und Flugbetrieb (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Effiziente Flugführung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Lotsenassistenz
Hinterlegt von: Uebbing-Rumke, Maria
Hinterlegt am:16 Jan 2014 14:05
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:53

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.