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Numerical and Experimental Studies of Train Geometries subject to Cross Winds

Fragner, Moritz und Weinman, Keith und Deiterding, Ralf und Fey, Uwe und Wagner, Claus (2014) Numerical and Experimental Studies of Train Geometries subject to Cross Winds. Civil-Comp Press, Stirlingshire, UK. The Second International Conference on Railway Technology: Research, Development and Maintenance, 2014-04-08 - 2014-04-11, Ajaccio, Corsica, France. ISSN 1759-3433.

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Offizielle URL: http://www.civil-comp.com/conf/railways2014.htm

Kurzfassung

Safety assessments of cross-wind influence on high-speed train operation requires a detailed investigation of the aerodynamic forces acting on a vehicle. European norm 14067-6 permits the derivation of required integral force and moment coefficients by experiments as well as by numerical simulation. Utilising the DLR’s Next Generation Train 2 model geometry, we have performed a case study using incompressible steady RANS simulations from the OpenFOAM fluid dynamics solver software. Validation data for the exact same model configuration and moderate Reynolds numbers 250,000 and 450,000 is provided by side wind tunnel experiments. Highly resolved cross verification computations with the compressible DLR TAU code confirm that yaw angles > 30 degrees create major vortex systems on the leeward side of the train leading to sizeable uncertainties in predicted integral coefficients. At low to intermediate wind angles the flow remains attached and absolute errors in integral quantities decline with decreasing yaw angles. A consistent relative difference to the experimental results greater than 10%, however, raises doubts about the suitability of the RANS approach for accurately assessing such configurations in general and indicates that such comparably inexpensive simulations, presently performed by routine in industry, will typically not be sufficient to satisfy the accuracy requirements of EN 14067-6.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/87271/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:doi: 10.4203/ccp.104.24
Titel:Numerical and Experimental Studies of Train Geometries subject to Cross Winds
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Fragner, Moritzmoritz.fragner (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Weinman, Keithkeith.weinman (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Deiterding, Ralfralf.deiterding (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fey, Uweuwe.fey (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausClaus.Wagner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-19
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Pombo, J.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Civil-Comp Press, Stirlingshire, UK
Name der Reihe:Conference Proceedings on USB-Stick, Civil Comp Proceedings
ISSN:1759-3433
Status:veröffentlicht
Stichwörter:trains aerodynamics, cross-wind stability, drag prediction, computational fluid dynamics, experiments, vortex shedding, RANS
Veranstaltungstitel:The Second International Conference on Railway Technology: Research, Development and Maintenance
Veranstaltungsort:Ajaccio, Corsica, France
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:8 April 2014
Veranstaltungsende:11 April 2014
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Projekt Next Generation Train II (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Fluidsysteme
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:20 Mai 2014 13:20
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:53

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