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A Collaborative Approach for the Preparation of Co-operative Multi-User Driving Scenarios

Schindler, Julian und Kelsch, Johann und Heesen, Matthias und Dziennus, Marc und Temme, Gerald und Baumann, Martin (2013) A Collaborative Approach for the Preparation of Co-operative Multi-User Driving Scenarios. 10. Berliner Werkstatt Mensch-Maschine-Systeme, 2013-10-10 - 2013-10-12, Berlin, Germany.

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Offizielle URL: http://www.tu-berlin.de/zentrum_mensch-maschine-systeme/menue/veranstaltungen/berliner_werkstaetten_mms/10_berliner_werkstatt_mms/

Kurzfassung

The design of scenarios for driving simulators gets more and more complex due to the upcoming need of creating scenarios where different types of interactions are tested. This includes the driver-vehicle as well as driver-traffic, driver-driver or vehicle-vehicle/vehicle-infrastructure interactions, e.g. by using V2X technology. This paper describes a new collaborative approach as part of a PhD-thesis making it possible to design such scenarios in short time: The Exploratory Scenario De-sign. The theoretical background of the approach is sketched as well as the current step of implementation, using e.g. a multi-touch table.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/87060/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:A Collaborative Approach for the Preparation of Co-operative Multi-User Driving Scenarios
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schindler, Julianjulian.schindler (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5398-8217NICHT SPEZIFIZIERT
Kelsch, Johannjohann.kelsch (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heesen, MatthiasFraunhofer-Institut für Kommunikation, Informationsverarbeitung und Ergonomie FKIENICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dziennus, MarcMarc.Dziennus (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Temme, Geraldgerald.temme (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8849-0021NICHT SPEZIFIZIERT
Baumann, Martinmartin.baumann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:10 Oktober 2013
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dittrich, ElisabethNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Doria, LauraNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gross, AliceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Günzler, TorstenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Smieszek, HardyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Multi-Touch Table; Driving Scenarios; Traffic Simulation; exploratory scenario design; collaborative platform
Veranstaltungstitel:10. Berliner Werkstatt Mensch-Maschine-Systeme
Veranstaltungsort:Berlin, Germany
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:10 Oktober 2013
Veranstaltungsende:12 Oktober 2013
Veranstalter :Zentrum Mensch-Maschine-Systeme (ZMMS) Technische Universität Berlin
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Projekt Fahrzeugintelligenz und Fahrwerk (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Konzepte und Technik FAS
Hinterlegt von: Schindler, Julian
Hinterlegt am:02 Jan 2014 09:16
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:53

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