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Enhancement of aircraft wake vortex decay in ground proximity Experiment versus Simulation

Stephan, Anton und Holzäpfel, Frank und Misaka, Takashi und Geisler, Reinhard und Konrath, Robert (2013) Enhancement of aircraft wake vortex decay in ground proximity Experiment versus Simulation. CEAS Aeronautical Journal, Seiten 1-17. Springer. doi: 10.1007/s13272-013-0094-8. ISSN 1869-5590.

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Offizielle URL: http://download.springer.com/static/pdf/62/art%253A10.1007%252Fs13272-013-0094-8.pdf?auth66=1386145842_4a152c03795df46a0005825f1070bb0b&ext=.pdf

Kurzfassung

Aircraft wake vortex evolution in ground proximity is investigated experimentally in a water towing tank, as well as numerically with wall-resolved large eddy simulation (LES). With these complementary instruments the enhancement of wake vortex decay by obstacles, introduced at the ground surface, is analyzed. The experimental methods include time-resolved stereo particle image velocimetry and vortex core visualization. For comparison with the experiment, the LES considers the turbulent wake of the strut, holding the towed aircraft model. Wake vortex trajectories and circulation decay are compared at different distances from the obstacle. Tracers are employed to visualize the obstacle’s effects on the vortex core, in LES and experiment. The experimentally obtained trajectories and decay characteristics are reproduced qualitatively by simulations, whereas the agreement is degraded at later times.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/86505/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:Published online: 27. November 2013
Titel:Enhancement of aircraft wake vortex decay in ground proximity Experiment versus Simulation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Stephan, AntonDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Holzäpfel, FrankDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Misaka, Takashimisaka (at) edge.ifs.tohoku.ac.jpNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Geisler, Reinhardreinhard.geisler (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0006-8838-3713NICHT SPEZIFIZIERT
Konrath, Robertrobert.konrath (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2013
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1007/s13272-013-0094-8
Seitenbereich:Seiten 1-17
Verlag:Springer
ISSN:1869-5590
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Wake vortex flow, Ground effekt, Decay enhancement, Large eddy simulation, Towing tank, LES, Plate Line
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Luftverkehr und Wetter (alt), L - Wirbelschleppen (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren
Institut für Physik der Atmosphäre > Wolkenphysik und Verkehrsmeteorologie
Hinterlegt von: Ziegele, Brigitte
Hinterlegt am:10 Dez 2013 15:23
Letzte Änderung:23 Jun 2023 08:49

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