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Numerical and experimental investigation of laminar-turbulent boundary layer transition on a blunt generic re-entry capsule

Theiß, Alexander und Hein, Stefan und Heitmann, Dirk und Ali, Syed Raza Christopher und Radespiel, Rolf (2014) Numerical and experimental investigation of laminar-turbulent boundary layer transition on a blunt generic re-entry capsule. American Institute of Aeronautics and Astronautics. AIAA Aviation and Aeronautics Forum and Exposition 2014, 2014-06-16 - 2014-06-20, Atlanta, Georgia, USA. doi: 10.2514/6.2014-2353.

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Offizielle URL: http://arc.aiaa.org | DOI: 10.2514/6.2014-2353

Kurzfassung

Numerical and experimental results on laminar-turbulent transition in the boundary layer of a blunt Apollo-like capsule at 0° and 24° angle of attack are presented. Local stability analyses have been performed and a measurement campaign in the Hypersonic Ludwieg tube Braunschweig at a Mach number of 5.9 was carried out. Infrared thermography showed laminar and transitional surface heating in the unit Reynolds number range of Re_infinity = 6x10^6 /m to Re_infinity = 20x10^6 /m at a surface mean roughness of Ra = 10 micrometer, whereas for a mean roughness of Ra = 0.5 My micrometer no indications for a transitional boundary layer was noted. PCB and Kulite sensors used to measure pressure fluctuations inside the boundary layer do not show any peaks in the frequency spectra which might be related to boundary layer disturbances. The only relevant peak in the spectra does not change with unit Reynolds number and is currently attributed to a bow shock oscillation. Consistent with the experimental findings, the modal instability analysis does not provide any modal boundary layer disturbance growth at windtunnel conditions. Therefore, a scaling ansatz for the laminar boundary layer is introduced and evaluated in order to estimate the unit Reynolds numbers required for the onset of modal disturbance growth on Apollo-like capsules. Results for both first-mode and cross-flow instability are presented.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/85443/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Zusätzliche Informationen:AIAA 2014-2353, 44th AIAA Fluid Dynamics Conference, DOI: 10.2514/6.2014-2353
Titel:Numerical and experimental investigation of laminar-turbulent boundary layer transition on a blunt generic re-entry capsule
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Theiß, Alexanderalexander.theiss (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hein, Stefanstefan.hein (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heitmann, DirkTechnische Universität BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ali, Syed Raza ChristopherTechnische Universität BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Radespiel, RolfTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2014-2353
Seitenbereich:Seiten 1-18
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics
Name der Reihe:Conference Proceedings Online
Status:veröffentlicht
Stichwörter:re-entry capsule, blunt body, transition, roughness elemen
Veranstaltungstitel:AIAA Aviation and Aeronautics Forum and Exposition 2014
Veranstaltungsort:Atlanta, Georgia, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:16 Juni 2014
Veranstaltungsende:20 Juni 2014
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Flugzeuge
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Aircraft Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:17 Jul 2014 10:08
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:51

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