elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Results from SESAR Exercise at Hamburg Airport: Detection of Conflicting ATC Clearances

Straube, Karsten und Biella, Marcus und Helms, Marcus und Loth, Steffen und Lafferton, Heribert und Straub, Stephen und Weiß, Benjamin und Schmitt, Felix und Diestelkamp, Paul und Lane, Roger und Dubuisson, Stéphane (2013) Results from SESAR Exercise at Hamburg Airport: Detection of Conflicting ATC Clearances. SESAR Innovation Days 2013, 2013-11-26 - 2013-11-28, Stockholm, Schweden.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

One of the most serious safety concerns in air traffic control are runway incursions. Traditional Advanced Surface Movement Guidance and Control Systems level 2 safety systems detect runway incursions and potential collisions. The subsequent alerts to controllers often require immediate reaction by the controllers. A new, additional safety net for tower runway controllers was developed to provide longer reaction times for certain kinds of imminent runway conflicts. This new safety net detects if controllers give a conflicting clearance to an aircraft or vehicle contradictory to another clearance already given to another mobile. The new safety net concept was developed in context of SESAR. It was tested in a shadow mode validation exercise at the operational environment of Hamburg Airport (Germany). Operational feasibility was tested in order to clarify if operational requirements in terms of usability are fulfilled. At the same time operational improvements regarding safety were studied.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/85222/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Results from SESAR Exercise at Hamburg Airport: Detection of Conflicting ATC Clearances
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Straube, Karstenkarsten.straube (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Biella, Marcusmarcus.biella (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4836-4180NICHT SPEZIFIZIERT
Helms, Marcusmarcus.helms (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Loth, Steffensteffen.loth (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lafferton, Heribertheribert.lafferton (at) dfs.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Straub, Stephenstephen.straub (at) dfs.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Weiß, Benjaminbenjamin.weiss (at) dfs.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schmitt, Felixfelix.schmitt (at) dfs.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Diestelkamp, Paulpaul.diestelkamp (at) dfs.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lane, Rogerroger.lane (at) eurocontrol.intNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dubuisson, Stéphanestephane.dubuisson (at) eurocontrol.intNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:26 November 2013
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:akzeptierter Beitrag
Stichwörter:Safety Net, Runway Incursions, ATC Clearances, Hamburg Airport
Veranstaltungstitel:SESAR Innovation Days 2013
Veranstaltungsort:Stockholm, Schweden
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:26 November 2013
Veranstaltungsende:28 November 2013
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:ATM und Flugbetrieb (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Effiziente Flugführung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Leitsysteme
Hinterlegt von: Straube, Karsten
Hinterlegt am:13 Nov 2013 14:43
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:51

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.