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Experimental investigation of a liquid cooled high temperature proton exchange membrane (HT-PEM) fuel cell coupled to a sodium-alanate tank

Weiss-Ungethüm, Jörg und Bürger, Inga und Schmidt, Niko und Linder, Marc und Kallo, Josef (2014) Experimental investigation of a liquid cooled high temperature proton exchange membrane (HT-PEM) fuel cell coupled to a sodium-alanate tank. International Journal of Hydrogen Energy, 39 (11), Seiten 5931-5941. Elsevier. doi: 10.1016/j.ijhydene.2014.01.127. ISSN 0360-3199.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
404kB

Offizielle URL: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360319914002079

Kurzfassung

In high temperature proton exchange membrane (HT-PEM) fuel cells, waste heat at approximately 160 °C is produced, which can be used for thermal integration of solid state hydrogen storage systems. In the present study, a HT-PEM fuel cell stack (400 W) with direct liquid cooling is characterized and coupled to a separately characterized sodium alanate storage tank (300 g material). The coupled system is studied in steady-state for 20 min operation and all relevant heat flows are determined. Even though in lab-scale heat losses at that specific power and temperature level cannot be completely avoided, it is demonstrated that the amount of heat transferred from the fuel cell stack to the cooling liquid circuit is sufficient to desorb the necessary amount of hydrogen from the storage tank. Furthermore, it is shown that the reaction rate of the sodium alanate at 160 °C and 1.7 bar is adequate to provide the hydrogen to the fuel cell stack. Based on these experimental investigations, a set of recommendations is given for the future design and layout of similar coupled systems.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/85117/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Experimental investigation of a liquid cooled high temperature proton exchange membrane (HT-PEM) fuel cell coupled to a sodium-alanate tank
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Weiss-Ungethüm, JörgJoerg.Weiss-Ungethuem (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9563-5388NICHT SPEZIFIZIERT
Bürger, Ingainga.buerger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6091-0431NICHT SPEZIFIZIERT
Schmidt, Nikoniko.schmidt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Linder, Marcmarc.linder (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kallo, Josefjosef.kallo (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:4 April 2014
Erschienen in:International Journal of Hydrogen Energy
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:39
DOI:10.1016/j.ijhydene.2014.01.127
Seitenbereich:Seiten 5931-5941
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Veziroglu, T.N.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Elsevier
ISSN:0360-3199
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Coupling HT-PEM (liquid cooled) PBI-membrane Sodium alanate Hydrogen storage Heat transfer Heat utilization
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HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
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DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Projekt Fahrzeugenergiesysteme III (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Technische Thermodynamik > Elektrochemische Energietechnik
Hinterlegt von: Weiss-Ungethüm, Jörg
Hinterlegt am:11 Jun 2014 09:23
Letzte Änderung:06 Nov 2023 14:26

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