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Development of an unsteady wind tunnel experiment for vortex dominated flow at a Lambda – wing

Wiggen, Stefan und Voß, Guido (2013) Development of an unsteady wind tunnel experiment for vortex dominated flow at a Lambda – wing. In: CEAS 2013 Air & Space Conference Book of Abstracts. CEAS 2013, 2013-09-16 - 2013-09-19, Linköping.

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Kurzfassung

A half wing model, a test rig and new wind tunnel walls were designed to study the vortex development at a lambda wing. It has a sweep angle of 53° and round leading edges. It is designed for pitching oscillations around a mean angle of attack of up to 20°, up to a Mach number of 0.7. Unsteady aerodynamic load data shall be delivered for aeroelastic calculations of Unmanned Combat Aerial Vehicles (UCAV). Due to the highly nonlinear aerodynamic character, the design of the model had to take into account load cases with beginning and fully developed vortices. Furthermore, the different character at subsonic and transonic speeds had to be included. Coupled simulations with a finite element model including the mounting and the connection to the actuation system were performed to assess the dynamic stability. An optimized peniche reduces wing–wall interferences. The test concept and the process of the design will be described.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/84414/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Development of an unsteady wind tunnel experiment for vortex dominated flow at a Lambda – wing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Wiggen, Stefanstefan.wiggen (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Voß, Guidoguido.voss (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:August 2013
Erschienen in:CEAS 2013 Air & Space Conference Book of Abstracts
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:vortex, lambda wing, round leading edge, high sweep angle, unsteady Experiment, pitch oscillation
Veranstaltungstitel:CEAS 2013
Veranstaltungsort:Linköping
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:16 September 2013
Veranstaltungsende:19 September 2013
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - keine Zuordnung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Experimente
Hinterlegt von: Wiggen, Stefan
Hinterlegt am:25 Sep 2013 16:54
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:50

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